Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Święty – asceta. Legenda o św. Aleksym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zestawi fragmenty Legendy o św. Aleksym z cytatami biblijnymi i z innych dzieł religijnych, aby ustalić źródła modelu ascezy obecnego w Legendzie;
zinterpretuje wybrane fragmenty Legendy o św. Aleksym, aby wykazać, że tytułowy bohater pędził ascetyczne życie;
scharakteryzuje św. Aleksego jako ascetę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przygotowują w domu informacje (w dowolnej formie: notatka, plakat, prezentacja) na temat hagiografii: jakie gatunki obejmuje, jaką pełni funkcję, jaką postawę życiową promuje.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w temat zajęć.
Faza realizacyjna:
Chętna osoba głośno odczytuje tekst legendy zamieszczony w sekcji „Prezentacja multimedialna” i notują najważniejsze wydarzenia z życia świętego. Następnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i rozpoczynają dyskusję na temat średniowiecznej ascezy.
Uczniowie w parach układają plan wystąpienia na temat: „Czy postępowanie św. Aleksego wobec rodziców i żony było okrutne?”. Następnie zapoznają się z informacjami o motywach obecnych w Legendzie o św. Aleksym i w krótkim tekście wykazują, że św. Aleksy charakteryzował się cnotą pokory.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć uczniowie dyskutują na podany temat: Czy asceza zapewnia człowiekowi szczęście? Uczniowie podzieleni na dwie grupy podają argumenty, wnioski zostają zapisane na tablicy.
Praca domowa:
Napisz wypracowanie na temat: „Sens ascezy w średniowieczu i w naszych czasach”. W swojej pracy wykorzystaj odpowiednie cytaty z Legendy o św. Aleksym.
Materiały pomocnicze:
Teresa Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1995.
Literatura i pamięć kultury. Studia ofiarowane Profesorowi Stefanowi Nieznanowskiemu w pięćdziesięciolecie pracy naukowej, red. D. Chemperek, S. Baczewski, Lubin 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.