Sprawdź się
Jimiał kożdy swe złote pasy.Możliwe odpowiedzi: 1.
Chował siroty i wdowy,
Dał jim osobne trzy stoły.
Za czwartym pielgrzymi jedli […].
Nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Łk 14, 33), 2.
Jak bowiem u mężczyzn całość dobrych obyczajów sprawia i zachowuje roztropność, tak u kobiet żywicielką, opiekunką i stróżem wszystkich moralnie pięknych czynów jest wstydliwość. Albowiem wstydliwość czuwa nad zachowaniem czystości, […] panuje nad lubieżnością […](O dwunastu stopniach nadużyć), 3.
W istocie próżna chwała to nieszczęście, to największa marność, ponieważ odwodzi od chwały prawdziwej i pozbawia łaski niebieskiej(Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa), 4.
Bierzcie sobie żony i rodźcie synów i córki! Wybierajcie żony dla waszych synów i dawajcie córkom waszym mężów, by rodziły synów i córki!(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Jr 29, 6), 5.
Kto się boi Pana, ten czci rodzice i jako panom służyć będzie tym, którzy go porodzili(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Syr. 3, 8), 6.
Powinnaś sobie przypominać, że Chrystus został poniżony aż do najhaniebniejszego rodzaju śmierci […] i tak został poniżony, że był uważany za trędowatego. […] Jeżeli jesteś służebnicą Chrystusa […], powinnaś zasługiwać na poniżenie i wzgardę i powinnaś być pokorna(Św. Bonawentura, Do sióstr o doskonałości życia), 7.
Czy odmawiałem prośbie nędzarzy i pozwoliłem zagasnąć oczom wdowy? Czy chleb swój sam spożywałem, czy nie jadł ze mną sierota?(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Hi 31, 16‑17)
Miły synu, każę tobie,Możliwe odpowiedzi: 1.
Pojim zajegoć żonę sobie;
Ktorej jedno będziesz chcieć,
Ślubię tobie, tę masz mieć.
Nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Łk 14, 33), 2.
Jak bowiem u mężczyzn całość dobrych obyczajów sprawia i zachowuje roztropność, tak u kobiet żywicielką, opiekunką i stróżem wszystkich moralnie pięknych czynów jest wstydliwość. Albowiem wstydliwość czuwa nad zachowaniem czystości, […] panuje nad lubieżnością […](O dwunastu stopniach nadużyć), 3.
W istocie próżna chwała to nieszczęście, to największa marność, ponieważ odwodzi od chwały prawdziwej i pozbawia łaski niebieskiej(Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa), 4.
Bierzcie sobie żony i rodźcie synów i córki! Wybierajcie żony dla waszych synów i dawajcie córkom waszym mężów, by rodziły synów i córki!(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Jr 29, 6), 5.
Kto się boi Pana, ten czci rodzice i jako panom służyć będzie tym, którzy go porodzili(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Syr. 3, 8), 6.
Powinnaś sobie przypominać, że Chrystus został poniżony aż do najhaniebniejszego rodzaju śmierci […] i tak został poniżony, że był uważany za trędowatego. […] Jeżeli jesteś służebnicą Chrystusa […], powinnaś zasługiwać na poniżenie i wzgardę i powinnaś być pokorna(Św. Bonawentura, Do sióstr o doskonałości życia), 7.
Czy odmawiałem prośbie nędzarzy i pozwoliłem zagasnąć oczom wdowy? Czy chleb swój sam spożywałem, czy nie jadł ze mną sierota?(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Hi 31, 16‑17)
Cokole mi chcesz kazać,Możliwe odpowiedzi: 1.
Po twej woli ma się to zstać.
Nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Łk 14, 33), 2.
Jak bowiem u mężczyzn całość dobrych obyczajów sprawia i zachowuje roztropność, tak u kobiet żywicielką, opiekunką i stróżem wszystkich moralnie pięknych czynów jest wstydliwość. Albowiem wstydliwość czuwa nad zachowaniem czystości, […] panuje nad lubieżnością […](O dwunastu stopniach nadużyć), 3.
W istocie próżna chwała to nieszczęście, to największa marność, ponieważ odwodzi od chwały prawdziwej i pozbawia łaski niebieskiej(Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa), 4.
Bierzcie sobie żony i rodźcie synów i córki! Wybierajcie żony dla waszych synów i dawajcie córkom waszym mężów, by rodziły synów i córki!(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Jr 29, 6), 5.
Kto się boi Pana, ten czci rodzice i jako panom służyć będzie tym, którzy go porodzili(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Syr. 3, 8), 6.
Powinnaś sobie przypominać, że Chrystus został poniżony aż do najhaniebniejszego rodzaju śmierci […] i tak został poniżony, że był uważany za trędowatego. […] Jeżeli jesteś służebnicą Chrystusa […], powinnaś zasługiwać na poniżenie i wzgardę i powinnaś być pokorna(Św. Bonawentura, Do sióstr o doskonałości życia), 7.
Czy odmawiałem prośbie nędzarzy i pozwoliłem zagasnąć oczom wdowy? Czy chleb swój sam spożywałem, czy nie jadł ze mną sierota?(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Hi 31, 16‑17)
Ostawiam cię przy twym dziewstwie,Możliwe odpowiedzi: 1.
Wroć mi ji, gdy będziewa oba w niebieskim [krolewstwie].
Nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Łk 14, 33), 2.
Jak bowiem u mężczyzn całość dobrych obyczajów sprawia i zachowuje roztropność, tak u kobiet żywicielką, opiekunką i stróżem wszystkich moralnie pięknych czynów jest wstydliwość. Albowiem wstydliwość czuwa nad zachowaniem czystości, […] panuje nad lubieżnością […](O dwunastu stopniach nadużyć), 3.
W istocie próżna chwała to nieszczęście, to największa marność, ponieważ odwodzi od chwały prawdziwej i pozbawia łaski niebieskiej(Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa), 4.
Bierzcie sobie żony i rodźcie synów i córki! Wybierajcie żony dla waszych synów i dawajcie córkom waszym mężów, by rodziły synów i córki!(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Jr 29, 6), 5.
Kto się boi Pana, ten czci rodzice i jako panom służyć będzie tym, którzy go porodzili(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Syr. 3, 8), 6.
Powinnaś sobie przypominać, że Chrystus został poniżony aż do najhaniebniejszego rodzaju śmierci […] i tak został poniżony, że był uważany za trędowatego. […] Jeżeli jesteś służebnicą Chrystusa […], powinnaś zasługiwać na poniżenie i wzgardę i powinnaś być pokorna(Św. Bonawentura, Do sióstr o doskonałości życia), 7.
Czy odmawiałem prośbie nędzarzy i pozwoliłem zagasnąć oczom wdowy? Czy chleb swój sam spożywałem, czy nie jadł ze mną sierota?(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Hi 31, 16‑17)
Rozdał swe rucho żebrakom,Możliwe odpowiedzi: 1.
Śrebro, złoto popom, żakom.
Nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Łk 14, 33), 2.
Jak bowiem u mężczyzn całość dobrych obyczajów sprawia i zachowuje roztropność, tak u kobiet żywicielką, opiekunką i stróżem wszystkich moralnie pięknych czynów jest wstydliwość. Albowiem wstydliwość czuwa nad zachowaniem czystości, […] panuje nad lubieżnością […](O dwunastu stopniach nadużyć), 3.
W istocie próżna chwała to nieszczęście, to największa marność, ponieważ odwodzi od chwały prawdziwej i pozbawia łaski niebieskiej(Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa), 4.
Bierzcie sobie żony i rodźcie synów i córki! Wybierajcie żony dla waszych synów i dawajcie córkom waszym mężów, by rodziły synów i córki!(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Jr 29, 6), 5.
Kto się boi Pana, ten czci rodzice i jako panom służyć będzie tym, którzy go porodzili(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Syr. 3, 8), 6.
Powinnaś sobie przypominać, że Chrystus został poniżony aż do najhaniebniejszego rodzaju śmierci […] i tak został poniżony, że był uważany za trędowatego. […] Jeżeli jesteś służebnicą Chrystusa […], powinnaś zasługiwać na poniżenie i wzgardę i powinnaś być pokorna(Św. Bonawentura, Do sióstr o doskonałości życia), 7.
Czy odmawiałem prośbie nędzarzy i pozwoliłem zagasnąć oczom wdowy? Czy chleb swój sam spożywałem, czy nie jadł ze mną sierota?(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Hi 31, 16‑17)
Więc sam pod kościołem siedział,Możliwe odpowiedzi: 1.
A o jego księstwie nikt nie wiedział.
Więc to zawżdy wstawał reno,
Ano kościoł zamkniono,
Więc tu leżał podle proga
Falę, proszę swego Boga.
Ano z wirzchu szła przygoda:
Niegdy mroz, niegdy woda.
Nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Łk 14, 33), 2.
Jak bowiem u mężczyzn całość dobrych obyczajów sprawia i zachowuje roztropność, tak u kobiet żywicielką, opiekunką i stróżem wszystkich moralnie pięknych czynów jest wstydliwość. Albowiem wstydliwość czuwa nad zachowaniem czystości, […] panuje nad lubieżnością […](O dwunastu stopniach nadużyć), 3.
W istocie próżna chwała to nieszczęście, to największa marność, ponieważ odwodzi od chwały prawdziwej i pozbawia łaski niebieskiej(Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa), 4.
Bierzcie sobie żony i rodźcie synów i córki! Wybierajcie żony dla waszych synów i dawajcie córkom waszym mężów, by rodziły synów i córki!(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Jr 29, 6), 5.
Kto się boi Pana, ten czci rodzice i jako panom służyć będzie tym, którzy go porodzili(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Syr. 3, 8), 6.
Powinnaś sobie przypominać, że Chrystus został poniżony aż do najhaniebniejszego rodzaju śmierci […] i tak został poniżony, że był uważany za trędowatego. […] Jeżeli jesteś służebnicą Chrystusa […], powinnaś zasługiwać na poniżenie i wzgardę i powinnaś być pokorna(Św. Bonawentura, Do sióstr o doskonałości życia), 7.
Czy odmawiałem prośbie nędzarzy i pozwoliłem zagasnąć oczom wdowy? Czy chleb swój sam spożywałem, czy nie jadł ze mną sierota?(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Hi 31, 16‑17)
A więc świętemu Aleksemu,Możliwe odpowiedzi: 1.
Temu księdzu wielebnemu,
Nieluba mu fała była,
Co się mu ondzie wodziła.
Nikt z was, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Łk 14, 33), 2.
Jak bowiem u mężczyzn całość dobrych obyczajów sprawia i zachowuje roztropność, tak u kobiet żywicielką, opiekunką i stróżem wszystkich moralnie pięknych czynów jest wstydliwość. Albowiem wstydliwość czuwa nad zachowaniem czystości, […] panuje nad lubieżnością […](O dwunastu stopniach nadużyć), 3.
W istocie próżna chwała to nieszczęście, to największa marność, ponieważ odwodzi od chwały prawdziwej i pozbawia łaski niebieskiej(Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa), 4.
Bierzcie sobie żony i rodźcie synów i córki! Wybierajcie żony dla waszych synów i dawajcie córkom waszym mężów, by rodziły synów i córki!(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Jr 29, 6), 5.
Kto się boi Pana, ten czci rodzice i jako panom służyć będzie tym, którzy go porodzili(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Syr. 3, 8), 6.
Powinnaś sobie przypominać, że Chrystus został poniżony aż do najhaniebniejszego rodzaju śmierci […] i tak został poniżony, że był uważany za trędowatego. […] Jeżeli jesteś służebnicą Chrystusa […], powinnaś zasługiwać na poniżenie i wzgardę i powinnaś być pokorna(Św. Bonawentura, Do sióstr o doskonałości życia), 7.
Czy odmawiałem prośbie nędzarzy i pozwoliłem zagasnąć oczom wdowy? Czy chleb swój sam spożywałem, czy nie jadł ze mną sierota?(Pismo Starego i Nowego Testamentu, Hi 31, 16‑17)
Wyjaśnij różnicę znaczeniową i emocjonalną między wyrazami cudowny i cudaczny.
Odpowiedz na pytanie, czemu służy w opowieści o św. Aleksym obszerny fragment poświęcony bogactwu i wysokiej pozycji społecznej jego rodziców?
Wymień wszystkie wartości, które odrzucił Aleksy, najpierw decydując się opuścić dom rodzinny w noc poślubną, a później znosząc cierpienie u progu pałacu Eufamijana.
Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób propozycja złożona Famijanie w noc poślubną ma związek z wzorcem ascety? Odpowiedź uzasadnij.
Wyjaśnij, jaki był stosunek Aleksego‑ascety do pieniędzy.
Napisz liczący co najmniej 120 słów tekst, w którym scharakteryzujesz św. Aleksego jako ascetę.
Wyjaśnij, dlaczego Aleksy, mimo że uciekał od bogactwa, „wiesioł był”, gdy otrzymywał jałmużnę od sług swego ojca.
Napisz wypracowanie na temat: „Sens ascezy w średniowieczu i w naszych czasach”. W swojej pracy wykorzystaj odpowiednie cytaty z Legendy o św. Aleksym.