Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zróżnicowanie przestrzenne typów wsi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
14) identyfikuje główne czynniki rozwoju obszarów wiejskich na świecie oraz wyjaśnia przyczyny depopulacji niektórych wsi w Polsce;
15) korzysta z map cyfrowych dostępnych w internecie w analizie sieci osadniczej wybranych regionów świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje poszczególne typy wsi,
omawia czynniki wpływające na zróżnicowanie przestrzenne typów wsi,
rozpoznaje główne układy przestrzenne wsi.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze
Szymańska D., Geografia osadnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć – pogadanka na temat zróżnicowania przestrzennego typów wsi. Nauczyciel może wykorzystać tekst wprowadzenia do e‑materiału i zaproponować krótką dyskusję na temat różnorodności przestrzeni wiejskiej oraz zróżnicowania przestrzennego wsi.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału, następnie w grupach przygotowują mapy myśli lub plakaty dotyczące czynników wpływających na zróżnicowanie przestrzenne typów wsi. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty pracy. Nauczyciel prosi, aby w trakcie prezentacji uczniowie charakteryzowali poszczególne typy wsi.
W następnej części lekcji nauczyciel, korzystając z grafiki interaktywnej, prezentuje schematy przedstawiające typy przestrzenne wsi – zakrywa ich podpisy, zadaniem uczniów jest rozpoznanie układów przestrzennych wsi i nazwanie ich.
Następnie uczniowie w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału: „Odszukaj na mapie topograficznej lub na ortofotomapie (np. Google Maps lub Geoportal) wsie o układach przestrzennych prezentowanych w grafice interaktywnej” oraz „Określ układy przestrzenne wsi w swoim regionie. Uzyskaj informacje o historii rozwoju przestrzennego tych wsi”. Liderzy grup przedstawiają rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Korzystając z aplikacji Google Maps i dostępnych źródeł, sporządź schematy przedstawiające układy przestrzenne trzech wybranych wsi z Twojego regionu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć dotyczących osadnictwa wiejskiego w Polsce (zakres podstawowy: XV. 6).