Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kultura wyznacznikiem wartości i hierarchii społecznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
5) analizuje cechy indywidualizmu i kolektywizmu w aspektach psychospołecznym i instytucjonalnym; wykazuje zróżnicowanie psychokulturowe świata w tych aspektach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie kultury;
charakteryzuje elementy składowe kultury;
analizuje elementy indywidualizmu i kolektywizmu w wybranych kulturach społeczeństw.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śniegowej;
rozmowa nauczająca;
dyskusja;
drama.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję kultury – metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję kultury, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Zwracają szczególną uwagę na elementy składowe kultury, które omawiają. Podają ich przykłady, odnosząc się do rodzimej kultury. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Praca z filmem. Uczniowie zwracają szczególną uwagę na informacje dotyczące indywidualizmu i kolektywizmu. Następnie przechodzą do dyskusji: „Kolektywizm czy indywidualizm – który wzorzec w większym stopniu przyczynia się do lepszego funkcjonowania społeczeństwa?”. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
3. Każdy z uczniów losuje karteczkę z nazwą narodowości i cechami dla niej charakterystycznymi (materiał pomocniczy). Następnie uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy, w których nie powinno być więcej niż jedna osoba tej samej narodowości. Każdy wciela się w przedstawiciela wybranej narodowości. Jego zadaniem jest pracować w zespole, wykazując odpowiednie cechy. Zadaniem uczniów jest dojście do porozumienia w sprawie wyboru jednego modelu smartfonu za niską cenę (np. do 600 zł), który kupią dla każdego członka grupy.
4. Następnie analizują na forum trudności związane z komunikowaniem się, jakie napotkali w czasie pracy w grupach. Zwracają szczególną uwagę na cechy psychokulturowe i wartości wyznawane przez poszczególne narodowości. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wypowiadają się, co było dla nich najważniejsze w czasie tych zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
UWAGA: należy przygotować tyle kartek z poniższymi informacjami, ilu jest uczniów w klasie.
Francuzi
Logiczni wizjonerzy, pełni pomysłów, inteligentnie kierują zespołem, przyzwyczajeni do rozwijania konceptualnego i wszechstronnego podejścia do projektu
Włosi
Wizjonerscy, dobrzy w relacjach międzyludzkich, często potrafią „sklejać” nawet trudne zespoły, doskonale prowadzą dysputy i dyskusje, zwłaszcza wśród Latynosów, elastyczni, rozsądni, nigdy nie lekceważą spraw pozornie mniej ważnych, potrafią pracować o różnych porach w zależności od potrzeb
Niemcy
Przywiązują wagę do szczegółów technicznych, planują odległe sprawy, mają kompetencje ogólne, trzymają się planów i terminów, łatwo identyfikują trudności, starają się przewidywać problemy, które mogą wystąpić w przyszłości.
Amerykanie
Zorientowani na działanie, potrafią wcielać plany w życie, upraszczają sprawy, skupiają się na szybkich zyskach, myślą kategoriami wielkoskalowymi, nie boją się podejmować ryzyka, są skłonni do inwestowania, przedsiębiorczy, konkretni, dobrzy w planowaniu sprzedaży i marketingu, dobrze monitorują budżety, energiczni i entuzjastyczni
Brytyjczycy
Spokojni i flegmatyczni, lubią grać role arbitrów, potrafią kreatywnie rozwiązywać problemy, są koncyliacyjni – unikają konfliktów i zadrażnień, dyplomatyczni, myślą długoterminowo, dobrzy administratorzy, lubią kierować zebraniem/zespołem, uważają, że trzeba być „fair”.
Hiszpanie
Pełni ciepła i witalności, wizjonerzy, skupiają się na pomysłach i ideałach, skuteczni w perswazji, często rozwiązują konflikty przez mediację, lojalni członkowie zespołów, gdy są doceniani. Kiedy trzeba – pracują wiele godzin bez przerwy.
Belgowie
Kompromisowi, praktyczni, potrafią wcielać plany w życie, unikają rozwiązań dogmatycznych, stosują „stopniowanie” przy rozwiązywaniu problemów.
Holendrzy
Zawsze zajęci, pracują szybko, mają świadomość, że nie powinno się przepuszczać okazji w biznesie, łatwo identyfikują słabości, dobrzy organizatorzy, nie lubią marnować czasu. Potrafią oceniać problemy z perspektywy międzynarodowej; demokratyczni, uparci w szukaniu rozwiązań, źle reagują na porażki w biznesie.
Szwedzi
Logiczni, i praktyczni, dobrze rozumieją i analizują procesy, prawa i zasady; stosują rozwiązania kompromisowe w sytuacjach „bez wyjścia”. Zachowują spokój i grzeczność w sytuacjach konfliktowych, silni w planowaniu szczegółów technicznych, zawsze konsultują się z innymi.
Finowie
Spokojni, niechętni do „paplania”, pełni inwencji, odpowiedzialni, dobrzy w interpretowaniu faktów i danych statystycznych, świetni w planowaniu i wprowadzaniu planów w życie, znakomici słuchacze, potrafią modyfikować, parafrazować i podsumowywać wypowiedzi, kierować się prawdą naukową i stopować wszelkie próby manipulacji i marnowania czasu
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie filmu uczniowie mogą wykonać mapę myśli odzwierciedlającą cele zajęć.