Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Procedura zmiany Konstytucji RP

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) porównuje ścieżkę legislacyjną wymaganą do zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tworzenia ustaw, ustawy budżetowej i projektów uznanych za pilne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega szczególna treść, forma i moc konstytucji jako aktu prawnego;

  • analizuje procedurę zmiany Konstytucji RP;

  • rozważa przykładowe propozycje zmiany obowiązującej ustawy zasadniczej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z animacją dotyczącą zmiany konstytucji w polskim systemie prawnym.

2. Uczniowie wyszukują w dostępnych źródłach informacji na temat propozycji zmian w Konstytucji RP w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Przedstawiają je wraz z argumentami zwolenników i przeciwników. Zapisują je w ćwiczeniu do animacji.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Podczas rozmowy nauczającej nauczyciel pyta uczniów, co ich zdaniem oznacza, że Konstytucja RP ma szczególną moc, treść i formę. Uczniowie podają swoje propozycje, nauczyciel w miarę potrzeby uzupełnia wyjaśnienia. Po każdym wyjaśnieniu nauczyciel pyta, jakie konkretnie konsekwencje wynikają z każdej z trzech omawianych cech Konstytucji RP (np. wyjaśnieniem szczególnej mocy prawnej jest to, że Konstytucja RP jest najwyżej w hierarchii źródeł prawa, co prowadzi do konsekwencji, że wszystkie pozostałe akty prawa muszą być z nią zgodne).

Faza realizacyjna

1. Uczniowie pracują w grupach kilkuosobowych, przeprowadzając dyskusje nt. proponowanych zmian w Konstytucji RP. Po upływie czasu przeznaczonego na dyskusję każda grupa przedstawia dwa argumenty za i dwa argumenty przeciw omawianej przez nich propozycji zmiany Konstytucji RP.

2. Uczniowie oglądają animację na temat procedury zmiany Konstytucji RP oraz zapoznają się z tekstem źródłowym. Następnie notują odpowiedzi na pytania zawarte w ćwiczeniu 2. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi, pozostali uzupełniają je, wszyscy uzupełniają swoje notatki. Następnie nauczyciel raz jeszcze przedstawia uczniom animację w celu weryfikacji poprawności odpowiedzi.

3. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–2 oraz 8 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie czasu przeznaczonego na rozwiązanie ćwiczenia, chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 3–7 z sekcji „Sprawdź się”.

2. Dyskusja: „Czy warto (często) zmieniać konstytucję państwa?”. Po przedstawieniu argumentów i kontrargumentów chętne osoby przedstawiają podsumowanie.

Praca domowa:

Wybierz jedną ze wspomnianych podczas dzisiejszych zajęć propozycji zmian obowiązującej Konstytucji RP. Wyobraź sobie, że jesteś posłem przedstawiającym tę propozycję na posiedzeniu sejmu. Przygotuj swoje wystąpienie w tej sprawie, w którym opiszesz dokładnie, na czym miałaby polegać proponowana zmiana i dlaczego należałoby ją wprowadzić. Możesz również przygotować wystąpienie posła, który opowie się przeciwko proponowanej zmianie.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana podczas lekcji powtórkowej.