Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badania zjawiska rezonansu mechanicznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; IV. Drgania. Uczeń: 4) opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione; ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach; 5) doświadczalnie: c) demonstruje zjawisko rezonansu mechanicznego. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; V. Drgania. Uczeń: 7) opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione; ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach; 8) doświadczalnie: opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione; ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | wykład, pogadanka, doświadczenie w wirtualnym laboratorium, doświadczenie |
Środki dydaktyczne: | WL_I, ciężarek szkolny (np. 50g), sznurek, statyw, komputer dla każdego ucznia, |
Materiały pomocnicze: | „Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki” T.Dryński |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
| |
Faza podsumowująca: | |
| |
Praca domowa: | |
1. Przeprowadzenie pomiaru amplitudy drgań wymuszonych w Wirtualnym laboratorium zgodnie z instrukcją. Sporządzenie i interpretacja wykresu krzywej rezonansowej. 2. Rozwiązanie zadań 5, 6 i 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Doświadczenie w wirtualnym laboratorium uczniowie powinni wykonać samodzielnie. Doświadczenie w Wirtualnym laboratorium może również zostać zadane jako praca domowa po lekcji o drganiach wymuszonych i rezonansie, lub przed tą lekcją. |