Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Rozwój szkolnictwa wyższego i nauki - osiągnięcia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje system szkolnictwa w II Rzeczypospolitej.
omawia nauczanie na uczelniach wyższych.
porównuje szkolnictwo panujące w Polsce w okresie międzywojennym ze współczesnym.
przedstawia najważniejsze polskie osiągnięcia naukowe w okresie międzywojennym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rozwój szkolnictwa wyższego i nauki - osiągnięcia”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawia planowany przebieg lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Schemat”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie nr 2: „Oceń, które dziedziny nauk - humanistyczne czy ścisłe i przyrodnicze - rozwijały się lepiej w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Wyjaśnij dlaczego i podaj dwa powody. Weź pod uwagę, jak wyglądało tradycyjne kształcenie średnie i wyższe oraz koszty prowadzenia badań z zakresu nauk humanistycznych, ścisłych i przyrodniczych”. Poleca uczniom, aby podzielili się na 4‑osobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1 i 2, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Kolejne ćwiczenia (3 i 4 - analiza mapy oraz przyporządkowywanie uczelni do opisów) uczniowie wykonują w parach, a nastepnie wylosowana dwójka uczniowska prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostałe grupy komentują i uzupełniają informacje.
Nuczyciel wyświetla na tablicy treść ćwiczenia 6. Uczniowie tworzą ponownie grupy 4‑osobowe, w których analizują dane i na ich podstawie zaznaczają prwaidłowe odpowiedzi. Po ustalonym czasie wybrana lub wylosowana grupa omawia swoją propozycję odpowiedzi, uzuasadniając ją. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonanego ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów,ocenia przedstawioną prezentację, może również ocenić pracę uczniowskich grup.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie nr 3 dołączone do schematu.
Materiały pomocnicze:
W. Witwicki, Psychologia, t. 1, PWN, Warszawa 1962.
T. Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, Wiedza Powszechna, Warszawa 1966.
A. Bajerski, Szkolnictwo wyższe międzywojennej Polski. Ujęcie geograficzne, Uniwersytet im. Adam Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016.
K. Popiński, System szkolnictwa wyższego w II Rzeczypospolitej i jego wpływ na funkcjonowanie uczelni polskich po 1945, „Społeczeństwo i Ekonomia” 1(9), 2018.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej dotyczącej polskiej kultury i nauki dwudziestolecia międzywojennego.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 2 - ilustracja 1: Profesor Kazimierz Michałowski podczas oględzin sarkofagu; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - ilustracja 2: Rudolf Weigl - bakteriolog; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - ilustracja 3: Bronisław Malinowski z mieszkańcami Wysp Trobrianda; domena publiczna, Wikimedia Commons.