Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Algorytm Dijkstry
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zastosujesz podejście zachłanne w wyznaczaniu najkrótszych ścieżek.
Przeanalizujesz krok po kroku przykład zastosowania algorytmu Dijkstry dla grafu ważonego.
Wyjaśnisz, dlaczego w algorytmie Dijkstry decyzje lokalnie optymalne prowadzą nas do globalnie optymalnego rezultatu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie w domach przygotowują przykłady wykorzystania algorytmu Dijkstry w życiu codziennym.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują krótkie wystąpienie, w którym wyjaśniają działanie algorytmu Dijkstry.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Algorytm Dijkstry”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują swoje wystąpienie dotyczące algorytmu Dijkstry. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania.
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy. Uczniowie w parach zapoznają się z przykładem prezentujacym krok po kroku działanie algorytmu Dijkstry. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania lub wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” i wykonują indywidualnie polecenia nr 1–2.
Uczniowie w parach wykonują polecenia nr 3–4 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–5.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie nr 5 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Prezentacja multimedialna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.