Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie logarytmów w obliczeniach z fizyki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje logarytmy w obliczeniach z fizyki;
przekształca wyrażenia zawierające logarytmy;
dobiera odpowiedni model matematyczny, opisując sytuację z kontekstem realistycznym;
analizuje i interpretuje informacje przedstawione za pomocą wzorów i opisów;
kształtuje umiejętności związane z pracą w grupie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
grupa dla grupy
praca z obserwatorem
Formy pracy:
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu, w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie powtarzają wspólnie wiadomości dotyczące logarytmów – może to być na przykład szybki test przygotowany wcześniej przez nauczyciela, na pytania którego uczniowie odpowiadają kolejno.
Dyskusja – do czego mogą przydać się logarytmy? Uczniowie dzielą się posiadaną wiedzą, snują przypuszczenia.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w 5 grupach metodą „grupa dla grupy”. Zadaniem każdej z grup jest zapoznanie się z jednym z zastosowań logarytmów zapisanych w sekcji Przeczytaj w taki sposób, aby uzyskane wiadomości przekazać innym grupom.
Następnym etapem zajęć jest zaprezentowanie przez grupy uzyskanych wiadomości i pokazanie sposobu rozwiązania zadania zamieszczonego w odpowiednim przykładzie.
W każdej grupie jedna osoba pełni rolę obserwatora, który obserwuje w jaki sposób zostały przydzielone role w grupie, jak uczniowie wywiązywali się z powierzonych im ról.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Każdy z obserwatorów przedstawia wyniki swoich obserwacji, jednocześnie konfrontując je z obserwacjami lidera danej grupy.
Dyskusja na temat, czy łatwo jest pełnić wyznaczona role w grupie i dlaczego.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Podsumowaniem zajęć jest zapoznanie się z mapą myśli przez uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest uzyskanie informacji, w jakich jeszcze dziedzinach wiedzy wykorzystywane są logarytmy.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Mapa myśli może być starterem do zajęć, a nie ich podsumowaniem. Można ją wykorzystać też na zajęciach z fizyki.