Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kariera w IT
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jakie umiejętności są wymagane do podjęcia pracy w branży informatycznej.
Wymienisz główne specjalizacje branży IT.
Przeanalizujesz ścieżkę kariery w branży IT.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kariera w IT”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Symulacja interaktywna”. Uczniowie wspólnie analizują materiał. Wykonują polecenia.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑6. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Uczniowie podają różne przykłady specjalizacji w kontekście kariery w branży IT. W grupach przygotowują charakterystykę wybranej specjalizacji.
Uczniowie głosują, która specjalizacja ich interesuje. Przedstawiciele grup odpowiadają na pytania związane z daną specjalizacją.
Po skończonej dyskusji uczniowie ponownie głosują, która specjalizacja ich interesuje. Uczniowie, którzy zmienili swój wybór uzasadniają swoją decyzję.
Faza podsumowująca:
Wybrana lub chętna osoba podsumowuje zajęcia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7‑9 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.