Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Mięśnie szkieletowe człowieka i ich lokalizacja

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
8. Poruszanie się. Uczeń:
4) opisuje współdziałanie mięśni, ścięgien, stawów i kości w ruchu;
5) przedstawia budowę mięśnia szkieletowego (filamenty aktynowe i miozynowe, miofibrylla, włókno mięśniowe, brzusiec mięśnia);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
7) Poruszanie się. Uczeń:
e) opisuje współdziałanie mięśni, ścięgien, stawów i kości w ruchu człowieka;
f) przedstawia budowę mięśnia szkieletowego (filamenty aktynowe i miozynowe, miofibrylla, włókno mięśniowe, brzusiec mięśnia),

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne, w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje lokalizację mięśni szkieletowych człowieka;

  • charakteryzuje budowę mięśni szkieletowych;

  • wymienia rodzaje mięśni szkieletowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza tekstu źródłowego;

  • pogadanka;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • pięć schematów układu mięśniowego człowieka.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału.

  2. Nauczyciel zadaje pytania: „Gdzie umiejscowione są mięśnie szkieletowe?”, „Jaką funkcję pełnią mięśnie szkieletowe?”.

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Praca samodzielna uczniów (S) – nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z budową mięśni przedstawioną w e‑materiale.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup.

  3. Praca zespołowa uczniów (Z) – grupy otrzymują schemat układu mięśniowego człowieka i opierając się na e‑materiale, dokonują podziału mięśni, wskazując je na schemacie.

  4. Nauczyciel kontroluje pracę grup.

  5. Praca samodzielna (S) – uczniowie grają w grę edukacyjną zawartą w e‑materiale, a następnie wykonują do niej polecenia.

  6. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 6 zawarte w e‑materiale.

  2. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas pracy na lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7 i 8 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

Schemat układu mięśniowego człowieka:

R13IFlgTr3pUu

Schemat układu mięśniowego człowieka (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 125.63 KB w języku polskim
  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

Uczniowie mogą wykorzystać grę edukacyjną, przygotowując się do lekcji powtórkowej.