Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Mięśnie szkieletowe człowieka i ich lokalizacja
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne, w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje lokalizację mięśni szkieletowych człowieka;
charakteryzuje budowę mięśni szkieletowych;
wymienia rodzaje mięśni szkieletowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
pogadanka;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
pięć schematów układu mięśniowego człowieka.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału.
Nauczyciel zadaje pytania: „Gdzie umiejscowione są mięśnie szkieletowe?”, „Jaką funkcję pełnią mięśnie szkieletowe?”.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Praca samodzielna uczniów (S) – nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z budową mięśni przedstawioną w e‑materiale.
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup.
Praca zespołowa uczniów (Z) – grupy otrzymują schemat układu mięśniowego człowieka i opierając się na e‑materiale, dokonują podziału mięśni, wskazując je na schemacie.
Nauczyciel kontroluje pracę grup.
Praca samodzielna (S) – uczniowie grają w grę edukacyjną zawartą w e‑materiale, a następnie wykonują do niej polecenia.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 6 zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas pracy na lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7 i 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Schemat układu mięśniowego człowieka:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Uczniowie mogą wykorzystać grę edukacyjną, przygotowując się do lekcji powtórkowej.