Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Wioleta Kopek‑Putała, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak dokonać identyfikacji anionu w wodnym roztworze soli?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem podstaw metody naukowej.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia.

Poziom rozszerzony

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem podstaw metody naukowej.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • dokonuje podziału anionów na grupy analityczne;

  • omawia reakcje charakterystyczne wybranych anionów;

  • pisze równania reakcji charakterystycznych dla poszczególnych anionów;

  • przedstawia wynik reakcji charakterystycznych anionów;

  • omawia, jak przebiega proces identyfikacji próbki pierwotnej w celu wykrycia anionu;

  • planuje kolejne kroki w celu wykrycia anionu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • symulacja interaktywna;

  • grafika interaktywna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • róża wiatrów.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel korzysta ze wstępu z e‑materiału i zadaje uczniom pytanie: W jaki sposób można dokonać identyfikacji anionów w roztworach wodnych?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytania:

  • Na ile grup analitycznych podzielono aniony?

  • Jakie aniony zalicza się do II grupy analitycznej?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują indywidualnie z e‑materiałem w sekcji „Przeczytaj”. W pierwszym etapie poznają ogólną procedurę analizy jonów, i reakcje anionów z jonami AgIndeks górny + oraz BaIndeks górny 2+, a następnie podział anionów na grupy analityczne wg Bunsena i ogólne kroki postępowania podczas wykrywania anionu. Uczniowie układają pytania do tekstu, które zadają sobie nawzajem po wyznaczonym czasie. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów. W przypadku ewentualnych trudności nauczyciel wspomaga uczniów swoimi wskazówkami lub komentarzami.

  2. Uczniowie przechodzą do wykrywania konkretnego anionu/anionów, pracując w parach z wirtualnym laboratorium i materiałami dostępnymi w internecie.  Nauczyciel koryguje ewentualne nieścisłości lub błędy. Po wykonaniu zadania/zadań, poszczególni uczniowie zapisują na tablicy równania reakcji charakterystycznych dla identyfikowanych anionów, a pozostali uczniowie i nauczyciel czuwają nad poprawnością zapisu.

  3. Nauczyciel proponuje pracę z grafiką interaktywną. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

  1. Róża wiatrów (patrz materiały pomocnicze). Nauczyciel poprzez zastosowanie tego narzędzia może dokonać ewaluacji zajęć, umieszczając nazwy elementu podlegającego ocenie, np. atmosfera zajęć, przydatność materiałów, stopień zaangażowania uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia, wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, stopień trudności materiału, atrakcyjność lekcji i etc. Przygotowaną „różę” nauczyciel rozdaje uczniom i prosi o zaznaczenie na każdej osi punktu odpowiadającego ocenie. Następnie punkty na sąsiednich osiach uczniowie łączą ze sobą i w ten sposób każdy z uczniów otrzymuje swoją „różę”, którą wręcza prowadzącemu. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie w ramach podsumowania po wcześniej analizie.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulację interaktywną można użyć np. na lekcji dotyczącej wykrywania poszczególnych jonów lub na dniach otwartych dla przyszłych uczniów. Uczniowie mogą skorzystać z medium podczas przygotowywania się do lekcji czy pracy kontrolnej.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel przygotowuje do ewaluacji lekcji różę wiatrów. Róża wiatrów jest jedną z graficznych metod pozwalających ocenić jednocześnie wiele elementów zajęć. W przypadku ewaluacji zajęć, na osiach w miejsce kierunku umieść się nazwę elementu podlegającego ocenie (atmosfera zajęć, przydatność materiałów, stopień zaangażowania uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, stopień trudności materiału, atrakcyjność lekcji). Liczba osi jest dowolna i może być rozbudowywana w zależności od potrzeb. Linię osi podziel na odcinki i przypisz im odpowiednie wartości – od 1 do 10 lub skalę ocen 1‑6. Tak przygotowaną „różę” rozdaj uczestnikom i poproś o zaznaczenie na każdej osi punktu odpowiadającego ocenie. Następnie punkty na sąsiednich osiach uczniowie łączą ze sobą i w ten sposób każdy z uczniów otrzymuje swoją „różę”, którą wręcza prowadzącemu.