Dla nauczyciela
Autor: Karolina Nowak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie równań w rozwiązywaniu zagadnień związanych z proporcjonalnością odwrotną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż .
IV. Układy równań.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto rozwiązuje układy równań kwadratowych.
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równanie kwadratowe, wymierne
przekształca wyrażenia wymierne
identyfikuje wielkości odwrotnie proporcjonalne
stosuje własności funkcji
dokonuje analizy informacji, tworzy założenia, weryfikuje wyniki działań
argumentuje i uzasadnia swoje działania
integruje wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
dyskusja
obserwacja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach/małych grupach
praca zespołowa
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
monitor interaktywny
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj. „Wykorzystanie równań w rozwiązywaniu zagadnień związanych z proporcjonalnością odwrotną” oraz określa cele i kryteria sukcesu w języku ucznia.
Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami na temat wielkości, z którymi mają styczność na co dzień, a które stanowią przykłady zależności wprost i odwrotnie proporcjonalnych.
Nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące przykładów z sekcji „Przeczytaj”, aby uzyskać informację o stopniu zrozumienia przez uczniów opisanych tam przykładów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają wspólnie animację. Na jej podstawie indywidualnie realizują Polecenie 2.
Uczniowie w parach rozwiązują Polecenie 3, które następnie zostaje omówione na forum przez wybraną parę uczniów.
Uczniowie tworzą 3–4 osobowe zespoły, w których rozwiązują zadania zamieszczone w sekcji „Sprawdź się” np. metodą stacji zadaniowych. Podczas rozwiazywania zadań wypełniają kartę pracy grupy, która zawiera uzgodnione w zespole rozwiązania poszczególnych zadań.
Nauczyciel obserwuje pracę zespołów, czuwa nad sprawnym i bezkolizyjnym działaniu uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie „zaliczają” stację kontrolną, dokonując samokontroli w zakresie wykonanych zadań.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Wykorzystanie równań w rozwiązywaniu zagadnień związanych z proporcjonalnością odwrotną” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne bądź niezrozumiałe?
Jeśli nauczyciel widzi taką potrzebę może zastosować na podsumowanie sygnalizację świetlną: uczniowie indywidualnie przypisują poszczególnym umiejętnościom określonym w kryteriach sukcesu kolory: zielony – wszystko zrozumiałe, żółty – zrozumiałe częściowo i czerwony – niezrozumiałe.
Praca domowa:
Zadaniem dla wszystkich uczniów jest przygotowanie krótkiej informacji na temat wykorzystania własności hiperboli np. w nawigacji.
Materiały pomocnicze:
Proporcjonalność odwrotnaProporcjonalność odwrotna
Wskazówki metodyczne:
Szczególną uwagę należy zwrócić uczniom na konieczność wyznaczania dziedziny równania i późniejszej weryfikacji otrzymanego rozwiązania z tą dziedziną.
Nauczyciel może wykorzystać animację jako uzupełnienie tematu: „Równania związane z proporcjonalnością odwrotną”.