Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Karolina Nowak

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie równań w rozwiązywaniu zagadnień związanych z proporcjonalnością odwrotną

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;

4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx-1+1x+12xx-1x+1.

IV. Układy równań.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto rozwiązuje układy równań kwadratowych.

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje równanie kwadratowe, wymierne

  • przekształca wyrażenia wymierne

  • identyfikuje wielkości odwrotnie proporcjonalne

  • stosuje własności funkcji fx=ax

  • dokonuje analizy informacji, tworzy założenia, weryfikuje wyniki działań

  • argumentuje i uzasadnia swoje działania

  • integruje wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa

  • dyskusja

  • obserwacja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach/małych grupach

  • praca zespołowa

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

  • monitor interaktywny

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj. „Wykorzystanie równań w rozwiązywaniu zagadnień związanych z proporcjonalnością odwrotną” oraz określa cele i kryteria sukcesu w języku ucznia.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami na temat wielkości, z którymi mają styczność na co dzień, a które stanowią przykłady zależności wprost i odwrotnie proporcjonalnych.

  3. Nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące przykładów z sekcji „Przeczytaj”, aby uzyskać informację o stopniu zrozumienia przez uczniów opisanych tam przykładów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie oglądają wspólnie animację. Na jej podstawie indywidualnie realizują Polecenie 2.

  2. Uczniowie w parach rozwiązują Polecenie 3, które następnie zostaje omówione na forum przez wybraną parę uczniów.

  3. Uczniowie tworzą 3–4 osobowe zespoły, w których rozwiązują zadania zamieszczone w sekcji „Sprawdź się” np. metodą stacji zadaniowych. Podczas rozwiazywania zadań wypełniają kartę pracy grupy, która zawiera uzgodnione w zespole rozwiązania poszczególnych zadań.

  4. Nauczyciel obserwuje pracę zespołów, czuwa nad sprawnym i bezkolizyjnym działaniu uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie „zaliczają” stację kontrolną, dokonując samokontroli w zakresie wykonanych zadań.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Wykorzystanie równań w rozwiązywaniu zagadnień związanych z proporcjonalnością odwrotną” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne bądź niezrozumiałe?

  3. Jeśli nauczyciel widzi taką potrzebę może zastosować na podsumowanie sygnalizację świetlną: uczniowie indywidualnie przypisują poszczególnym umiejętnościom określonym w kryteriach sukcesu kolory: zielony – wszystko zrozumiałe, żółty – zrozumiałe częściowo i czerwony – niezrozumiałe.

Praca domowa:

Zadaniem dla wszystkich uczniów jest przygotowanie krótkiej informacji na temat wykorzystania własności hiperboli np. w nawigacji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Szczególną uwagę należy zwrócić uczniom na konieczność wyznaczania dziedziny równania i późniejszej weryfikacji otrzymanego rozwiązania z tą dziedziną.

  • Nauczyciel może wykorzystać animację jako uzupełnienie tematu: „Równania związane z proporcjonalnością odwrotną”.