Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Strefy oświetlenia Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.
Uczeń:
2) podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa, z uwzględnieniem siły Coriolisa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje nazwy stref oświetlenia Ziemi,
charakteryzuje strefy oświetlenia Ziemi,
wyjaśnia przyczyny ich występowania – związek z ruchem Ziemi,
analizuje ich wpływ na strefowość zjawisk na Ziemi oraz na życie człowieka.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, pogadanka, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, globus, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata
Materiały pomocnicze
Rybka E., Astronomia ogólna, PWN, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi uczniów o przypomnienie oświetlenia Ziemi przez Słońce w dniach przesileń i równonocy.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Po przypomnieniu oświetlenia Ziemi przez Słońce (dni równonocy i przesileń) nauczyciel prosi uczniów o wskazanie tych obszarów Ziemi, które otrzymują największe ilości promieniowania słonecznego w ciągu roku.
Następnie prosi o wskazanie obszarów otrzymujących najmniej ciepła (promieniowania słonecznego) w ciągu roku.
Wspólnie z uczniami wydziela strefy oświetlenia Ziemi – najcieplejsze, najzimniejsze; nauczyciel podkreśla związek występowania stref oświetlenia Ziemi z ruchem obiegowym Ziemi.
Korzystając z e‑materiału, uczniowie wskazują na globusie i nazywają pięć stref oświetlenia Ziemi.
Nauczyciel dzieli klasę na cztero- lub pięcioosobowe zespoły.
Każdy zespół dostaje arkusz papieru z narysowaną tabelą do uzupełnienia (załącznik), nauczyciel prosi o jej wypełnienie.
Uczniowie pracują w zespołach nad charakterystyką stref oświetlenia Ziemi – uzupełniają tabelę (mogą wykorzystać podręcznik, atlas lub e‑materiał).
Przedstawiciele wskazanej grupy przyczepiają swoją pracę na tablicy i na forum klasy prezentują charakterystykę stref, a na mapie świata wskazują zasięg występowania stref oświetlenia Ziemi.
Pozostali uczniowie sprawdzają swoje prace, uzupełniają wypowiedzi kolegów.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z animacją 3D i wykonali ćwiczenia zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Na koniec tej fazy lekcji nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat wpływu poznanych stref oświetlenia Ziemi na życie i działalność człowieka (uczniowie powinni zauważyć ich wpływ na strefy klimatyczne, glebowe, roślinne, krajobrazowe, działalność rolniczą, samopoczucie człowieka itp.).
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, dzielą się swoimi doświadczeniami.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Praca domowa
Wyjaśnij, jak zmieniłoby się oświetlenie Ziemi przez Słońce, a przez to występowanie stref oświetlenia Ziemi, jeżeli zmieniłby się kąt nachylenia osi ziemskiej do płaszczyzny orbity (w ruchu obiegowym Ziemi) z 66°34′ na 50° (uczniowie mogą sporządzić rysunek lub przygotować wypowiedź pisemną).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animację można wykorzystać w fazie wprowadzającej do lekcji dotyczącej rozkładu temperatur powietrza na Ziemi (zakres podstawowy: III. 2). Może znaleźć zastosowanie w toku lekcji dotyczącej stref klimatycznych (zakres podstawowy: III. 6) i prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów atmosferycznych (zakres rozszerzony: III. 7).