Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Sytuacja w Japonii w latach 1945–1948
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego Amerykanie postanowili sięgnąć po nową broń, i ocenisz, czy faktycznie ta decyzja to był wybór „mniejszego zła”.
charakteruzyje sytuację w jakiej znalazła się Japonia po II wojnie światowej;
opisuje skutki użycia bomby atomowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sytuacja w Japonii w latach 1945–1948”. Uczniowie mają przygotować prezentację na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Wspólne omówienie wystąpień ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film edukacyjny” układają pytania do quizu dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i wykonują polecenie nr 1: „”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla na tablicy treść ćwiczenia nr 1‑2 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Wraz z uczniami rozwiązuje je na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Sytuacja w Japonii w latach 1945–1948” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
K. Starecka, Japonia ery Showa (1926‑1989), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2020.
C. Totman, Historia Japonii, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
C. Andressen, Krótka historia Japonii. Od samurajów do Sony, Wydawnictwo Akademickie Dialog, 2009.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.