Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Etyka, estetyka i etykieta językowa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
uczestniczy w dyskusji na temat grzeczności językowej;
wyjaśnia, czym różnią się od siebie etyka słowa, estetyka i etykieta językowa;
wymienia elementy decydujące o estetyce słowa;
analizuje najczęstsze błędy popełniane w wypowiedziach;
podaje przykłady łamania etyki słowa;
wyjaśnia, czym jest netykieta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Podaje cytat z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
Grzeczność nie jest rzeczą małą:
Kiedy się człowiek uczy ważyć, jak przystało,
Drugich wiek, urodzenie, cnoty, obyczaje,
Wtenczas i swoją ważność zarazem poznaje:
Jak na szalach, żebyśmy nasz ciężar poznali,
Musim kogoś posadzić na przeciwnej szali.
Uczniowie rozpoczynają dyskusję na temat tego, jak rozumieją grzeczność językową i dlaczego powinno się ją stosować. Warto ją zacząć od tego, że w czasach Mickiewicza starsi uczyli młodych grzeczności. Uczniowie powinni się zastanowić, czy dziś rodzice/dziadkowie dają im przykład językowej poprawności i prawią im takie nauki jak Sędzia z przytoczonego cytatu.
Warto również na początek wypracować definicję grzeczności językowej jako zbioru przyjętych w danej kulturze form językowych zachowań, przyporządkowanych określonym sytuacjom pozajęzykowym, które dotyczą między innymi powitań, pożegnań, podziękowań, życzeń, gratulacji, próśb. Uczniowie tworzą zbiór sformułowań, które należy użyć w danej sytuacji w stosunku do odbiorcy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Czym różnią się od siebie etyka słowa, estetyka i etykieta językowa?
- Jakie są najczęstsze błędy popełniane w wypowiedziach?
- Jakie elementy decydują o estetyce słowa?
- Kto i w jaki sposób może łamać etykę słowa?Nauczyciel pyta uczniów, czym jest netykieta i czy ją stosują. Następnie głośno odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z wyjaśnieniami trudniejszych wyrazów z tekstu. Następnie w parach wykonują polecenia 1 i 3. Praca z poleceniem 2 może przybrać formę dyskusji.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych (1‑7). Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o stworzenie mapy myśli jako podsumowanie omawianych zagadnień. Wybrani lub chętni uczniowie wypisują swoje propozycje na tablicy. W ramach podsumowania wszyscy uczestnicy lekcji biorą udział w omówieniu zgromadzonych zapisów.
Nauczyciel kończy zajęcia informacją o tym, że akty mowy wyrażające emocje negatywne nie są łamaniem etykiety językowej. Są bowiem sytuacje, gdy musimy przedstawić negatywną ocenę efektu czyjegoś działania. Należy pamiętać, że można to zrobić z zachowaniem zasad grzeczności językowej. Na przykład nauczyciel ocenia pracę ucznia i – według postawionych kryteriów – praca zasługuje na negatywną ocenę. Ocena ta może być wyrażona z poszanowaniem zasad grzeczności językowej.
Praca domowa:
Napisz mail do profesora uczelni z informacją o niemożności uczestniczenia w zajęciach odbywających się następnego dnia.
Ćwiczenie 8
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Marcjanik, Proces przewartościowania polskiej grzeczności językowej , [w:]: Język trzeciego tysiąclecia II, pod red. G. Szpili. Kraków 2002, s. 391‑396.
Anna Dąbrowska, Akty etykiety językowej wyrażające brak zgody z opinią rozmówcy, [w:] Język a kultura, tom 6: Polska etykieta językowa, pod red. J. Anusiewicza i M. Marcjanik. Wrocław 1992, s. 115‑120.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.