Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Etyka, estetyka i etykieta językowa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
3) rozpoznaje i ocenia modę językową we współczesnym języku;
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
7) stosuje zasady etyki wypowiedzi; wartościuje wypowiedzi językowe, stosując kryteria, np. prawda – fałsz, poprawność – niepoprawność;
9) stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • uczestniczy w dyskusji na temat grzeczności językowej;

  • wyjaśnia, czym różnią się od siebie etyka słowa, estetyka i etykieta językowa;

  • wymienia elementy decydujące o estetyce słowa;

  • analizuje najczęstsze błędy popełniane w wypowiedziach;

  • podaje przykłady łamania etyki słowa;

  • wyjaśnia, czym jest netykieta.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Podaje cytat z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
    Grzeczność nie jest rzeczą małą:
    Kiedy się człowiek uczy ważyć, jak przystało,
    Drugich wiek, urodzenie, cnoty, obyczaje,
    Wtenczas i swoją ważność zarazem poznaje:
    Jak na szalach, żebyśmy nasz ciężar poznali,
    Musim kogoś posadzić na przeciwnej szali.
    Uczniowie rozpoczynają dyskusję na temat tego, jak rozumieją grzeczność językową i dlaczego powinno się ją stosować. Warto ją zacząć od tego, że w czasach Mickiewicza starsi uczyli młodych grzeczności. Uczniowie powinni się zastanowić, czy dziś rodzice/dziadkowie dają im przykład językowej poprawności i prawią im takie nauki jak Sędzia z przytoczonego cytatu.
    Warto również na początek wypracować definicję grzeczności językowej jako zbioru przyjętych w danej kulturze form językowych zachowań, przyporządkowanych określonym sytuacjom pozajęzykowym, które dotyczą między innymi powitań, pożegnań, podziękowań, życzeń, gratulacji, próśb. Uczniowie tworzą zbiór sformułowań, które należy użyć w danej sytuacji w stosunku do odbiorcy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania:
    - Czym różnią się od siebie etyka słowa, estetyka i etykieta językowa?
    - Jakie są najczęstsze błędy popełniane w wypowiedziach?
    - Jakie elementy decydują o estetyce słowa?
    - Kto i w jaki sposób może łamać etykę słowa?

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czym jest netykieta i czy ją stosują. Następnie głośno odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z wyjaśnieniami trudniejszych wyrazów z tekstu. Następnie w parach wykonują polecenia 1 i 3. Praca z poleceniem 2 może przybrać formę dyskusji.

  3. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych (1‑7). Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o stworzenie mapy myśli jako podsumowanie omawianych zagadnień. Wybrani lub chętni uczniowie wypisują swoje propozycje na tablicy. W ramach podsumowania wszyscy uczestnicy lekcji biorą udział w omówieniu zgromadzonych zapisów.

  2. Nauczyciel kończy zajęcia informacją o tym, że akty mowy wyrażające emocje negatywne nie są łamaniem etykiety językowej. Są bowiem sytuacje, gdy musimy przedstawić negatywną ocenę efektu czyjegoś działania. Należy pamiętać, że można to zrobić z zachowaniem zasad grzeczności językowej. Na przykład nauczyciel ocenia pracę ucznia i – według postawionych kryteriów – praca zasługuje na negatywną ocenę. Ocena ta może być wyrażona z poszanowaniem zasad grzeczności językowej.

Praca domowa:

  1. Napisz mail do profesora uczelni z informacją o niemożności uczestniczenia w zajęciach odbywających się następnego dnia.
    Ćwiczenie 8

Materiały pomocnicze:

  • Małgorzata Marcjanik, Proces przewartościowania polskiej grzeczności językowej , [w:]: Język trzeciego tysiąclecia II, pod red. G. Szpili. Kraków 2002, s. 391‑396.

  • Anna Dąbrowska, Akty etykiety językowej wyrażające brak zgody z opinią rozmówcy, [w:] Język a kultura, tom 6: Polska etykieta językowa, pod red. J. Anusiewicza i M. Marcjanik. Wrocław 1992, s. 115‑120.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.