Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Nowe organizacje międzynarodowe (BRICS, Szanghajska Organizacja Współpracy)

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

8) wykazuje, że regionalne mocarstwa niezachodnie (Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Federacja Rosyjska, Federacyjna Republika Brazylii) działają w kierunku wzmocnienia własnej pozycji międzynarodowej, także przez organizacje międzynarodowe (BRICS, Szanghajska Organizacja Współpracy).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie organizacji międzynarodowej;

  • wskazuje regionalne mocarstwa niezachodnie, które odgrywają istotną rolę w organizacjach międzynarodowych;

  • analizuje działania organizacji mające na celu wzmocnienie ich pozycji międzynarodowej;

  • analizuje działalność BRICS;

  • przedstawia rolę Szanghajskiej Organizacji Współpracy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • śniegowa kula;

  • dyskusja;

  • elementy WebQuestu;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Burza mózgów na temat organizacji międzynarodowych, ich historii, znaczenia międzynarodowego i roli we współczesnym świecie. Przedstawione przez uczniów wnioski są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach definiują pojęcie „organizacja międzynarodowa”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje propozycje, weryfikują je i ustalają wspólną wersję definicji. W kolejnych krokach łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa definicja.

2. Dyskusja dotycząca funkcji, jakie pełnią organizacje międzynarodowe:

  • funkcje operacyjne;

  • funkcje regulacyjne;

  • funkcje kontrolne;

  • funkcje adaptacyjne;

  • funkcje strategiczne;

  • funkcje symboliczne.

Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania.

3. Praca indywidualna – analiza zadań i celów BRICS. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski na forum klasy.

4. Podział na cztery grupy – elementy WebQuestu. Zespoły na podstawie materiałów z sekcji „Przeczytaj” i „Schemat” oraz zasobów internetowych opracowują przydzielone zagadnienia dotyczące Szanghajskiej Organizacji Współpracy:

  • gr. 1 – przyczyny powstania organizacji;

  • gr. 2 – cele organizacji;

  • gr. 3 – działalność organizacji;

  • gr. 4 – organy wewnętrzne organizacji.

Po upływie wyznaczonego czasu każda z grup prezentuje wyniki swoich poszukiwań, i zapisuje najważniejsze informacje na tablicy jako część notatki z zajęć.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie w parach ćwiczeń 7–9 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Wykonanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Lech Antonowicz, Podręcznik prawa międzynarodowego, Warszawa 2006.

Paweł Czubik, Brygida Kuźniak, Organizacje międzynarodowe, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat można wykorzystać jako materiał poglądowy do przedstawienia, jak wygląda i jakie ma organy organizacja międzynarodowa. Medium jest też materiałem do lekcji powtórzeniowych.