Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Nowe organizacje międzynarodowe (BRICS, Szanghajska Organizacja Współpracy)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
8) wykazuje, że regionalne mocarstwa niezachodnie (Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Federacja Rosyjska, Federacyjna Republika Brazylii) działają w kierunku wzmocnienia własnej pozycji międzynarodowej, także przez organizacje międzynarodowe (BRICS, Szanghajska Organizacja Współpracy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie organizacji międzynarodowej;
wskazuje regionalne mocarstwa niezachodnie, które odgrywają istotną rolę w organizacjach międzynarodowych;
analizuje działania organizacji mające na celu wzmocnienie ich pozycji międzynarodowej;
analizuje działalność BRICS;
przedstawia rolę Szanghajskiej Organizacji Współpracy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
śniegowa kula;
dyskusja;
elementy WebQuestu;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Burza mózgów na temat organizacji międzynarodowych, ich historii, znaczenia międzynarodowego i roli we współczesnym świecie. Przedstawione przez uczniów wnioski są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach definiują pojęcie „organizacja międzynarodowa”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje propozycje, weryfikują je i ustalają wspólną wersję definicji. W kolejnych krokach łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa definicja.
2. Dyskusja dotycząca funkcji, jakie pełnią organizacje międzynarodowe:
funkcje operacyjne;
funkcje regulacyjne;
funkcje kontrolne;
funkcje adaptacyjne;
funkcje strategiczne;
funkcje symboliczne.
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania.
3. Praca indywidualna – analiza zadań i celów BRICS. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski na forum klasy.
4. Podział na cztery grupy – elementy WebQuestu. Zespoły na podstawie materiałów z sekcji „Przeczytaj” i „Schemat” oraz zasobów internetowych opracowują przydzielone zagadnienia dotyczące Szanghajskiej Organizacji Współpracy:
gr. 1 – przyczyny powstania organizacji;
gr. 2 – cele organizacji;
gr. 3 – działalność organizacji;
gr. 4 – organy wewnętrzne organizacji.
Po upływie wyznaczonego czasu każda z grup prezentuje wyniki swoich poszukiwań, i zapisuje najważniejsze informacje na tablicy jako część notatki z zajęć.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie w parach ćwiczeń 7–9 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Lech Antonowicz, Podręcznik prawa międzynarodowego, Warszawa 2006.
Paweł Czubik, Brygida Kuźniak, Organizacje międzynarodowe, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat można wykorzystać jako materiał poglądowy do przedstawienia, jak wygląda i jakie ma organy organizacja międzynarodowa. Medium jest też materiałem do lekcji powtórzeniowych.