Dla nauczyciela
Autor: Piotr Mazur
Przedmiot: filozofia
Temat: Etyka a fizyka stoików
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie klasy I liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz główne założenia fizyki i etyki stoików
Przeanalizujesz wzajemną relację pomiędzy stoicką wizją świata i zaleceniami moralnymi
Wyjaśnisz źródła stoickiej postawy życiowej
Zaproponujesz przykłady, które zilustrują poruszane przez stoików zagadnienia.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych;
identyfikuje różne problemy etyczne, rozważa je z punktu widzenia różnych stanowisk i nurtów filozoficznych na własnych przykładach.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
prezentacja multimedialna;
dyskusja;
metoda ćwiczeń przedmiotowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w emateriale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Nauczyciel tydzień przed lekcją dzieli klasę na siedem grup. Każdy zespół losuje jedno z głównych założeń filozoficznych stoików: monizm panteistyczny, idea wiecznego powrotu, determinizm, akceptacja, rozum, obojętność, konieczność i wolność. Uczniowie samodzielnie ustalają plan pracy w swojej grupie – zadania do realizacji, podział czynności do wykonania i formy realizacji. Jednym z zadań powinno być przygotowanie przykładów realizacji wylosowanego założenia stoików w codziennym życiu współczesnych ludzi, kulturze lub we współczesnej nauce.
Uczniowie w swoich domach zapoznają się z treściami multimedialnych zasobów i materiałami przygotowanymi przez nauczyciela (np. filmy i animacje dostępne na popularnych i ogólniedostępnych portalach, artykuły, prezentacje, audycje zamieszczone np. na stronie internetowej Polskiego Radia, ciekawe strony internetowe itp., patrz również: Materiały pomocnicze poniżej).
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Burza mózgów. Uczniowie podają skojarzenia i przykłady zachowań związanych ze związkiem wyrazowym stoicki spokój. Omówienie efektów wspólnej pracy uczniów.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat w e‑materiale. Omówienie elementów grafiki interaktywnej i wykonanie poleceń do schematu (podanie słów kluczowych i przykładów do podanych kategorii).
Uczniowie prezentują opracowane zagadnienia, wyjaśniają pojęcia, ilustrują wylosowane kategorie, zwracając szczególną uwagę na przykłady z codziennego życia, świata kultury lub współczesnej nauki. Podczas prezentacji słuchający uczniowie mogą zadawać pytania i uzupełniać wypowiedzi kolegów.
Zebranie i uporządkowanie wiadomości przez nauczyciela. Informacja zwrotna dla uczniów o mocnych i słabych stronach ich prezentacji.
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela zadania interaktywne z e‑materiału. Preferowane ćwiczenia: nr 9‑11.
Faza podsumowująca
Nauczyciel animuje dyskusję podsumowującą lekcję: kim są współcześni stoicy? Co to znaczy dzisiaj być stoikiem?
Praca domowa
Zastanów się i odpowiedz własnymi słowami na pytanie: Jak pogodzić determinizm i wolną wolę?
Materiały pomocnicze:
Adam Grobler, Co to za życie, artykuł dostępny w internecie na stronie filozofuj.eu.
Łukasz Marcińczak, Stoicki mędrzec, czyli apostoł Rozumu, „Colloquia Communia” 2003, nr 1, s. 224‑239.
Tomasz Mazur, Współczesna praktyka stoicka, „Przegląd Filozoficzny” 2010, nr 2, s. 235‑250.
Tomasz Mazur, O stawaniu się stoikiem. Czy jesteście gotowi na sukces?, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać mechanizm schematu interaktywnego do podsumowania lekcji.