Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1eqRzKeRNUb01
Ćwiczenie 1
Zaznacz pojęcia, które nie pasują do stoicyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. opatrzność, konieczność, panteizm, 2. indeterminizm, pluralizm, niepokój, 3. monizm, wieczny powrót, materia, 4. walka, transcendencja
R1bowNedwz9kc1
Ćwiczenie 2
Stoicką wizję świata można określić jako... Możliwe odpowiedzi: 1. pluralizm., 2. monizm., 3. dualizm., 4. idealizm.
R1NH2lhkV2geU1
Ćwiczenie 3
Panteizm oznacza, że... Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg jest obecny w każdej rzeczy., 2. każda rzecz dąży do ubóstwienia., 3. świat jest niezależny od Boga., 4. Bóg nie interesuje się światem, który stworzył.
RnPn5jIWCRGAv1
Ćwiczenie 4
Według stoików wszystko dzieje się... Możliwe odpowiedzi: 1. w sposób konieczny., 2. w sposób przypadkowy., 3. w sposób niekontrolowany., 4. w sposób zaplanowany przez Boga.
R1NN2cj1qEQ271
Ćwiczenie 5
Idea wiecznego powrotu oznacza, że... Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek powtarza wciąż te same schematy zachowań., 2. by osiągnąć doskonałość, trzeba nieskończoną ilość razy powtarzać ćwiczenia duchowe., 3. świat, w którym żyjemy, i wszystkie w nim zdarzenia wielokrotnie już się działy i będą się jeszcze powtarzać., 4. rodzimy się i umieramy w określonym celu.
R1WTPjAAdoO3V1
Ćwiczenie 6
Determinizm oznacza... Możliwe odpowiedzi: 1. wolność., 2. konieczność., 3. przypadek., 4. sprawiedliwość.
RiHNqpxqaF5Kq2
Ćwiczenie 7
Uzupełnij definicje. 1. Teza mówiąca, że wszystko, co się dzieje, dzieje się wedle odwiecznego planu i z konieczności to 1. wrodzoną, 2. deizm, 3. dualizm, 4. panteizm, 5. materializm, 6. zewnętrzną, 7. bezpośrednią, 8. determinizm, 9. indeterminizm.
2. Przekonanie, że Bóg jest obecny w każdej rzeczy to 1. wrodzoną, 2. deizm, 3. dualizm, 4. panteizm, 5. materializm, 6. zewnętrzną, 7. bezpośrednią, 8. determinizm, 9. indeterminizm.
3. Mówiąc o biernym i czynnym pierwiastku tkwiącym w każdej rzeczy, Zenon z Kition chciał połączyć dwie obce sobie tendencje filozofii starożytnej, można je określić jako 1. wrodzoną, 2. deizm, 3. dualizm, 4. panteizm, 5. materializm, 6. zewnętrzną, 7. bezpośrednią, 8. determinizm, 9. indeterminizm i idealizm.
4. Chcąc pogodzić determinizm przyrody i wolną wolę człowieka, stoicy rozróżniali dwa rodzaje przyczyn: 1. wrodzoną, 2. deizm, 3. dualizm, 4. panteizm, 5. materializm, 6. zewnętrzną, 7. bezpośrednią, 8. determinizm, 9. indeterminizm i wewnętrzną.
R1QNfot5Wi5fd2
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Wskaż wyrażenia mówiące o celowej i koniecznej naturze wszechświata. W ogóle bowiem istnieje jedna harmonia. A jak z wszystkich ciał wszechświat wypełnia się w ciało tak pełne, tak z wszystkich przyczyn wypełnia się całość, przyczyna najwyższa: los. Wiedzą o tym zaś, co mówię, i ludzie zupełnie prości. Mówią bowiem: to mu się zdarzyło. A więc to było darowane albo to mu było zalecone. Przyjmujemy więc to tak, jak zalecenia Asklepiosa. I w nich bowiem jest wiele goryczy, a przecież przyjmujemy je chętnie w nadziei zdrowia. Zachowuj się wobec tego, co jest wypełnieniem i wykończeniem przepisów wszechnatury, jak wobec swego zdrowia. I chętnie przyjmuj każde wydarzenie, chociażby się zdawało zbyt przykre, bo ono prowadzi tam, prowadzi do zdrowia wszechświata, do zdrowia i pomyślności Zeusa. Nie byłby on bowiem tego nikomu nadarzył, gdyby to nie było zarazem darem dla całości. Albowiem i jakakolwiek natura nie zdarza nic niestosownego dla przedmiotu, którym rządzi. Dla dwu więc powodów należy z miłością przyjmować to, co się wydarza: po pierwsze dlatego, że tobie się to stało i tobie zostało zalecone, i do ciebie w jakimś pozostało stosunku, sprzężone z tobą od wieków, z przyczyn przedwiecznych, po wtóre zaś dlatego, że dla zarządcy świata jest i to, co jednostkom się wydarza, czynnikiem powodzenia i doskonałości wszechświata, a – na Zeusa – nawet samego istnienia. Kaleczy się bowiem całość, gdybyś nawet w drobnostce przerwał związek i spójnię tak cząstek fizycznych, jak i przyczyn. Przerywasz zaś – o ile to w twej mocy – jeżeli się czujesz z czegoś niezadowolony, i jakoby niweczysz. (Marek Aureliusz, Rozmyślania, 5,8; tłum. M. Reiter, Kęty 2003, s. 41-42)
Ćwiczenie 8
R7ERVKx48wia5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Na podstawie tekstu źródłowego zawartego w ćwiczeniu 9 odpowiedz na pytanie o powody, dla których należy wszystko przyjmować ze spokojem.

Wymień powody, dla których należy wszystko przyjmować ze spokojem w filozofii stoików.

Rbe6okAldNc2C
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Co sądzisz o stoickiej definicji wolności? Czym wolność jest dla ciebie? Odpowiedz na pytania i napisz swoją definicję wolności.

R1IiahH5dOkQs
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Podaj przykład zachowania realizującego moralny ideał stoików.

RR47Q4bH633Bo
(Uzupełnij).