Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Rozwój, założenia ideowe i osiągnięcia feminizmu od XVIII do XXI wieku

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje społeczne i polityczne położenie kobiet w XVIII wieku – przyczyny narodzin feminizmu;

  • charakteryzuje okoliczności narodzin kolejnych fal feminizmu;

  • definiuje pojęcia: feminizm, seksizm;

  • wyjaśnia i ocenia postulaty współczesnych feministek.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • WebQuest;

  • dyskusja za i przeciw;

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. WebQuest. Zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat fal feminizmu na podstawie dostępnych źródeł wiedzy.

Faza wstępna

1. Burza mózgów. Uczniowie przygotowują definicję feminizmu. Zapisują pomysły na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja propozycji i porównanie z definicją zawartą w e‑materiale.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Losowy podział klasy na trzy grupy. Każda grupa, korzystając z materiałów przygotowanych przed zajęciami, opracowuje informacje dotyczące poszczególnych fal feminizmu. Po ich przygotowaniu wybrane osoby prezentują je całej klasie.

2. Dyskusja za i przeciw – ocena słuszności postulatów feministek. W przypadku polaryzacji klasa dzieli się na dwie grupy, zgodnie ze swoimi poglądami. Jeśli nie jest to możliwe, uczniowie zostają przydzieleni losowo do dwóch przeciwstawnych grup. Każda grupa przygotowuje argumenty i na przemian je przedstawia.

3. Po zakończeniu debaty można przeprowadzić głosowanie. Uczniowie, którzy zmienili zdanie, mogą przejść do grupy przeciwnej.

Faza podsumowująca

1. Wybrana osoba proszona jest o podsumowanie dyskusji i ocenę, która z grup wskazała bardziej przekonujące argumenty.

2. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, oceniając jakość argumentów i kulturę dyskusji.

Praca domowa:

Oceń realizację postulatów feministek w prawie polskim.

Materiały pomocnicze:

Deklaracja praw kobiety i obywatelki, zbrojowniasztuki.pl.

Joanna Helios, Wioletta Jedlecka, Urzeczywistnianie idei feminizmu w ogólnoświatowym dyskursie o kobietach, Wrocław 2018.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać schemat jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.