Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie momentu bezwładności w zależności od osi obrotu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | Odwrócona klasa (flipped‑classroom) |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed zajęciami uczniowie dostają polecenie zapoznania się z niniejszym e‑materiałem i samodzielnego przeprowadzenia symulacji, zgodnie z poleceniami. Rozpoczynając lekcję nauczyciel sprawdza, kto wykonał pracę domową, prosi ochotników o podzielenie się informacjami o tym, jakie wnioski wyciągnęli z przeprowadzonych „pomiarów”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prezentuje na projektorze treść zadania nr 4 z niniejszego e‑materiału. Prosi uczniów o zapoznanie się z treścią i przedyskutowanie tego zadania w parach. Po chwili prosi kilka zespołów o zaproponowanie swojego rozwiązania. Pozostali komentują i uzupełniają je, jeśli potrzeba. Nauczyciel zwraca uwagę, że w tym zadaniu dopasowano funkcję kwadratową, ale w symulacji dokonano linearyzacji zagadnienia (poprzez wykreślenie zależności od , a nie od ). Uczniowie podają i objaśniają różnice pomiędzy tymi dwoma podejściami. Nauczyciel stawia problem odczytu parametrów badanego układu za pomocą linii prostej (po zlinearyzowaniu) lub krzywej, dopasowanej do punktów komputerowo lub odręcznie. Uczniowie porównują te podejścia. Celem porównania jest wskazanie różnic i podobieństw, nie zaś rozstrzygnięcie, czy i które z nich jest „lepsze” czy „gorsze” od innych. | |
Faza podsumowująca: | |
Na podsumowanie zajęć nauczyciel prosi dwóch ochotników o rozwiązanie na tablicy zadań 5 i 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Brak (uczniowie wykonali dużo pracy przed lekcją w ramach odwróconej klasy). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczeń może również wykonać polecenia powiązane z symulacją w domu celem powtórzenia wiadomości przyswojonych na lekcji. |