Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RuEvjwiFqEofv1
Ćwiczenie 1
Dostępne opcje do wyboru: NaNO3, NaCl, H2+. Polecenie: Twierdzenie Steinera pozwala wyznaczyć moment bezwładności bryły obracającej się wokół osi nieprzechodzącej przez jej środek masy. Jeśli bryła ta ma masę m, moment bezwładności względem osi przechodzącej przez jej środek masy I0, a środek masy znajduje się w odległości d od osi obrotu, to wzór ten przyjmuje postać. luka do uzupełnienia +AgNO3 luka do uzupełnienia +AgCl
1
Ćwiczenie 2
RsqzoG2UwKVNf
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
R1Eh3eTpfeqdL
Długi pręt (np. patyk, kij od szczotki, pałeczka perkusyjna) może obracać się dookoła różnych osi, jak na rysunku poniżej. Względem której osi jego moment bezwładności jest najmniejszy? Możliwe odpowiedzi: 1. Względem osi 1, 2. Względem osi 2, 3. Względem osi 3, 4. Żadne z powyższych
R1RwM5sXURYis
Ćwiczenie 2
Rysunek przedstawia poziomy pręt. Narysowano 3 osie obrotu pręta. Wybierz odpowiedź poprawną. Możliwe odpowiedzi: 1. Oś jest równoległa do pręta i przechodzi przez jego środek., 2. Oś jest prostopadła do pręta i przechodzi przez jego lewy koniec., 3. Oś jest prostopadła do pręta i przechodzi przez jego środek.
2
Ćwiczenie 3
RgY5OCA3ipQe5
Z pewnej ilości materiału odlano dwie bryły, każda o tej samej masie. Jedną z nich uformowano w kształt kuli, drugą w kształt walca o tym samym promieniu. Bryły te obracają się wokół tej samej osi znajdującej się w pewnej odległości od środka masy tych brył. Które z poniższych zdań jest prawdziwe?
Moment bezwładności kuli i walca względem osi przechodzącej przez środek masy wynosi odpowiednio: 25mR2 oraz 12mR2. Możliwe odpowiedzi: 1. Momenty bezwładności tych brył będą takie same, 2. Moment bezwładności walca będzie większy niż kuli, 3. Moment bezwładności walca będzie mniejszy niż kuli, 4. Bez informacji o wysokości walca nie można porównać tych momentów bezwładności.
1
Ćwiczenie 4
R16UxL1i90T2f
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RTZRWQlP4gwdH
Powyższy wykres przedstawia zależność momentu bezwładności kuli w zależności (oś pionowa) od odległości osi obrotu od jej środka masy (oś pozioma). Do poniższych danych dopasowana została krzywa drugiego stopnia (parabola), której równanie widoczne jest na wykresie. Równanie podane jest w formie matematycznej, ale aby nabrało sensu fizycznego należy zastanowić się, jakie powinny być jednostki dopisane do otrzymanych współczynników.
Po zastanowieniu się odpowiedz na pytanie: jaka była masa m tej kuli i jaki był jej promień R. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
REbAB4RWUSfcl
Ćwiczenie 4
Powyższy wykres przedstawia zależność momentu bezwładności kuli w zależności (oś pionowa) od odległości osi obrotu od jej środka masy (oś pozioma). Do poniższych danych dopasowana została krzywa drugiego stopnia (parabola), której równanie widoczne jest na wykresie. Równanie podane jest w formie matematycznej, ale aby nabrało sensu fizycznego należy zastanowić się, jakie powinny być jednostki dopisane do otrzymanych współczynników.
Po zastanowieniu się odpowiedz na pytanie: jaka była masa m tej kuli i jaki był jej promień R. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
2
Ćwiczenie 5

Moment bezwładności kuli o masie m i promieniu R wynosi Ik=25mR2. Zależność momentu bezwładności tej samej kuli od jej średnicy można wyrazić wzorem Ik=kmd2. Wskaż poprawną wartość liczby .

R10TnNq0A3YfO
Możliwe odpowiedzi: 1. k=85, 2. k=45, 3. k=210, 4. k=220
3
Ćwiczenie 6
RG3Qq2QVFAXCx
Przyjmijmy, że kula o promieniu R obraca się wokół osi nieprzechodzącej przez jej środek masy. Znajdźmy odległość środka masy tej kuli od osi obrotu d, w której moment bezwładności Steinera będzie dwukrotnie większy od momentu bezwładności względem osi przechodzącej przez środek masy. Czy odległość ta będzie większa niż promień kuli?
31
Ćwiczenie 7

Nauczyciel pokazał Ci dwie identycznie wyglądające kule o takich samych masach, promieniach. Wiadomo też, że wykonano je różnych materiałów o różnej gęstości. Skoro masy kul są jednakowe, jedna z nich musi mieć wydrążenie (skądinąd wiadomo, że kuliste i koncentryczne z oryginalną kulą), a druga jest lita. Czy potrafisz określić, która jest która?

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 8
R1PKPP3zVOaB8
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RpSSNBRBEqnVv
Momenty bezwładności walca, kuli i pręta o masach m, wokół osi O przechodzącej przez ich środek masy, wynoszą odpowiednio 12mR2,25mR2,13ml2, gdzie R to promień kuli lub walca, a l to długość pręta. Wszystkie bryły obracają się względem osi O' umieszczonej na rysunku po prawej stronie.
Wskaż, która z poniższych odpowiedzi poprawnie porządkuje momenty bezwładności tych brył od najmniejszej do największej: Elementy do uszeregowania:
2
Ćwiczenie 9
RDVWEC99qlHCD
Cztery litery T wykonane są z jednakowych prętów o tych samych masach i długościach. Uporządkuj je wraz z malejącym momentem bezwładności względem osi oznaczonej przerywaną linią.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
R17DpJam0AGdy
Ćwiczenie 9
Rysunek składa się z czterech części a, b, c i d. Na każdej z części znajduje się litera wielkie T wykonana z dwóch jednakowych prętów. Do środkowego punktu poziomego pręta przyczepiono drugi pionowy pręt. Na każdej części rysunku narysowano inną oś obrotu. Uporządkuj je wraz z malejącym momentem bezwładności. Elementy do uszeregowania: 1. Oś obrotu jest równoległa do poziomego pręta i przechodzi przez górny koniec pionowego pręta., 2. Oś obrotu przechodzi przez pionowy pręt., 3. Oś obrotu jest równoległa do pionowego pręta i przechodzi przez lewy koniec poziomego pręta., 4. Oś obrotu przechodzi przez poziomy pręt.
Dla zainteresowanych

Obejrzyj krótki filmowy zapis eksperymentu, w którym używa się siłomierza do rozkręcenia obrotowej platformy. Film jest pozbawiony komentarza; składa się z trzech scenek wstępnych oraz czwartej scenki syntetycznie ujmującej wynik eksperymentu.

Pod filmem znajdziesz podstawowe informacje o eksperymencie, stosowanych w nim nazwach oraz oznaczeniach.

R1PtDq8fOxnDl
Na filmie pokazano kolistą platformę obrotową wprawianą w ruch przez pociągnięcie za siłomierz zaczepiony stycznie do jej brzegu. Na platformie umieszczano w różnych miejscach stalowy walec znacznie mniejszy od rozmiarów platformy. W pierwszej części filmu walec leży pośrodku platformy tak, że osie walca i platformy pokrywają się. W drugiej części filmu walec leży w połowie odległości między środkiem i brzegiem platformy, a w trzeciej części walec leży przy brzegu platformy. W czwartej części pokazano jednocześnie obroty platformy z walcem w różnych położeniach względem środka platformy. Wyraźnie widać, że najszybciej obraca się platforma z walcem umieszczonym pośrodku, a najwolniej platforma z walcem umieszczonym przy brzegu.
  • Platforma ma moment bezwładności Ip względem osi obrotu widocznej na filmie.

  • Na platformie umieszczano, w trzech różnych miejscach, ten sam stalowy walec o masie m i promieniu R. Platforma wraz z walcem stanowią układ.

  • Siłomierz naciągano za każdym razem do maksymalnego wskazania i zaczepiano stycznie do brzegu platformy.

  • Po rozkręceniu tarczy, w chwili gdy wskazania siłomierza spadły do zera, był on upuszczany, by uniknąć jego wpływu na dalszy ruch platformy.

  • W każdej z trzech scenek próbnych przy brzegu platformy leżał telefon komórkowy.

  • W ostatniej scence pokazano zsynchronizowany start platformy w trzech badanych sytuacjach. Choć prezentuje ona wynik eksperymentu, to telefonu w niej nie wykorzystano.

21
Ćwiczenie 10

Wyobraź sobie, że nauczyciel przeprowadził w klasie podobny eksperyment (lub pokazał powyższy film). Pozwalał przy tym na sporządzanie notatek i przedstawił informacje zbliżone do tych powyżej. 
Następnie nauczyciel ogłosił kartkówkę, wszystkim rozdał karteczki z ośmioma poleceniami i zezwolił na korzystanie z własnych notatek z działu „Ruch bryły sztywnej”.

Wykonaj te polecenia. Korzystaj przy tym z e‑materiału.
W odpowiedziach znajdziesz to, czego mógłby oczekiwać nauczyciel.

  1. (1 p.) Nazwij zasadniczy parametr, który zmieniano bezpośrednio w tym eksperymencie.

  2. (1 p.) Nazwij cechę układu, która ulegała zmianie w związku ze zmianą tego parametru.

  3. (2 p.) Podaj matematyczne wyrażenie, opisujące zmianę tej cechy.

  4. (1 p.) Wskaż widoczny w ostatniej scence skutek zmiany cechy układu, o której mowa w poleceniach 2. oraz 3.

  5. (1 p.) Podaj najbardziej prawdopodobny cel tego eksperymentu.

  6. (2 p.) Polecenie trudne - z informacji w nim zawartej możesz dalej korzystać, nawet jeśli nie potrafisz wykonać polecenia.
    Uzasadnij, że w każdym z trzech przypadków pokazanych na filmie układ ma tę samą energię kinetyczną.

  7. (2 p.) Uzasadnij skutek stwierdzony w poleceniu 4.

  8. (1 p.) Postaw hipotezę na temat celu umieszczenia telefonu w scenkach próbnych oraz przyczyn niewykorzystania go w scence ostatniej.

uzupełnij treść