Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Marginesy rzeczywistości, peryferie języka. Świat poetycki Mirona Białoszewskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyróżnia środki artystyczne funkcjonujące na różnych poziomach systemu języka,
wskazuje i nazywa środki artystyczne typowe dla stylu poetyckiego Mirona Białoszewskiego,
wyjaśnia, w jakim celu Miron Białoszewski wykorzystywał gry językowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film”, uczniowie zapoznają się także z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel przygotowuje Karuzelę z madonnami w interpretacji Ewy Demarczyk.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel we wstępie do lekcji zapoznaje uczniów z cechami stylu poetyckiego Mirona Białoszewskiego. Może do tego celu wykorzystać schemat zamieszczony w sekcji „Film” oraz wprowadzenie do e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla tekst Karuzeli z madonnami M. Białoszewskiego (sekcja „Film”) i prosi, by uczniowie śledzili tekst, słuchając jego interpretacji w wykonaniu Ewy Demarczyk. Następnie pyta uczniów o ich wrażenia, zarówno dotyczące tekstu Białoszewskiego, jak i wykonania Demarczyk. Pyta: Co zwróciło waszą uwagę w wierszu? Czy jego interpretacja odpowiada nastrojowi tekstu? Uczniowie wypowiadają się swobodnie, a następnie wykonują wspólnie ćw. 2 z tej sekcji. Mogą posiłkować zamieszczonym w niej także schematem.
Prowadzący odtwarza wykład dr Elizy Kąckiej dotyczący sposobów postrzegania rzeczywistości oraz jej opisywania w wierszach Mirona Białoszewskiego. Uczniowie w parach wykonują polecenia 1 i 2 towarzyszące filmowi.
Uczniowie dzielą się na trzy grupy, zadaniem każdej z nich będzie wykonanie innych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Grupa 1: ćw. 1, 2 i 3 (związane z wierszem Wypadek z gramatyki); grupa 2: ćw. 4, 5 i 6 (związane z wierszem Mit osobisty); grupa 3: ćw. 7 i 8 (związane z wierszami Ballada o zejściu do sklepu i Studium klucza). Później liderzy grup przedstawiają ustalone w zespołach odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
W podsumowaniu zajęć uczniowie zbierają wnioski wypracowane w grupach. Nauczyciel zadaje pytanie: jak Miron Białoszewski postrzega i odtwarza w swoich utworach rzeczywistość? Czy określenia: marginesy, peryferia rzeczywistości oddają jej charakter? Uczniowie wymieniają się opiniami, a wnioski notują w zeszytach.
Praca domowa:
Przeanalizuj plakat Fundacji Loesje. Napisz notatkę na ok. 100–150 słów, w której wyjaśnisz, jakie zabiegi typowe dla poezji Mirona Białoszewskiego zastosowali twórcy tego plakatu.
Materiały pomocnicze:
Anna Sobolewska, Maksymalnie udana egzystencja. Szkice o życiu i twórczości Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1997.
Miron Białoszewski, Finezje literackie, 2/5. O zabawach językowych u Białoszewskiego, Ninateka,
Tomasz Kunz, „Ja: pole do przepisu”. Miron Białoszewski, czyli literatura jako forma istnienia, Teksty Drugie 2006/5.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać schemat dotyczący warsztatu poetyckiego Mirona Białoszewskiego do pracy z tekstami poety podczas innych lekcji lub w pracy samodzielnej.