Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1G4GOcV0lM2W
11
Ćwiczenie 1

Wypisz z wiersza Wypadek z gramatyki wszystkie wyrazy pokrewne czasownika „być”. Wyróżnij dwie grupy:

  1. wyrazy pokrewne o wspólnym znaczeniu współcześnie,

  2. wyrazy pokrewne o wspólnym znaczeniu dawniej.

R1XZ7QQMkUSKI
„Być” – wyrazy pokrewne o wspólnym znaczeniu współcześnie: (Uzupełnij) „Być” – wyrazy pokrewne o wspólnym znaczeniu dawniej: (Uzupełnij).
RWoIlpoE73yRz1
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania zawierające trafny opis sytuacji przedstawionej w wierszu Wypadek z gramatyki. Możliwe odpowiedzi: 1. Wiersz opowiada historię znajomości dwóch grup ludzi., 2. Osoby opisane w wierszu prawdopodobnie są rodzinami, ponieważ mieszkają razem., 3. Bywalcy są niesamowitymi ludźmi, na co wskazuje określenie „niebywali”., 4. Bywalcy są łasi na dobra materialne, na co wskazuje określenie „niebywali na wobec nabyte”., 5. Mieszkańcy nie są przywiązani do dóbr materialnych, na co wskazuje określenie „nieomieszkujący”., 6. Mieszkańcy nie przepuszczają żadnej okazji do wzbogacenia się, na co wskazuje określenie „nieomieszkujący”., 7. Bywalcy mordują mieszkańców., 8. Mieszkańcy mordują bywalców., 9. Prawdopodobnym motywem zbrodni jest zemsta., 10. Prawdopodobnym motywem zbrodni jest chciwość., 11. Popełniona zbrodnia nie wywołuje niczyjej reakcji.
11
Ćwiczenie 3
Zastanów się, dlaczego poeta zastosował nietypowy, rozproszony zapis wyrazów w wierszu Wypadek z gramatyki. Czemu służy taki zabieg?
Zastanów się, dlaczego poeta zastosował nietypowy, rozproszony zapis wyrazów w wierszu Wypadek z gramatyki. Czemu służy taki zabieg?
R1TJJqwtGMoUq
(Uzupełnij).
R1T6Bu3XPArC3
R8SzctdiSP1gF1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst na temat cech gatunkowych mitu, wybierając właściwą możliwość spomiędzy podanych. Funkcją mitu jest przekazywanie faktów / wierzeń dotyczących wydarzeń mających miejsce w nieokreślonym / określonym momencie przeszłości. Wydarzenia te są istotne z punktu widzenia jednostki / zbiorowości. Mit sakralizuje / demaskuje wydarzenia, o których opowiada. Opis początku bądź narodzin jest nietypowym / typowym tematem mitu.
R8eKx0js3Qkb32
Ćwiczenie 5
Połącz w pary wydarzenia opisane w wierszu z ich mitycznymi interpretacjami. uderzenie głową o szafkę Możliwe odpowiedzi: 1. akt poczęcia, 2. zderzenie z kometą, 3. uwrażliwienie guza na niechcącość, 4. nieczułość głowy, 5. narodziny dziecięcia nabicie guza Możliwe odpowiedzi: 1. akt poczęcia, 2. zderzenie z kometą, 3. uwrażliwienie guza na niechcącość, 4. nieczułość głowy, 5. narodziny dziecięcia ból przy dotknięciu guza Możliwe odpowiedzi: 1. akt poczęcia, 2. zderzenie z kometą, 3. uwrażliwienie guza na niechcącość, 4. nieczułość głowy, 5. narodziny dziecięcia brak guza Możliwe odpowiedzi: 1. akt poczęcia, 2. zderzenie z kometą, 3. uwrażliwienie guza na niechcącość, 4. nieczułość głowy, 5. narodziny dziecięcia zetknięcie ciała z przedmiotem Możliwe odpowiedzi: 1. akt poczęcia, 2. zderzenie z kometą, 3. uwrażliwienie guza na niechcącość, 4. nieczułość głowy, 5. narodziny dziecięcia
21
Ćwiczenie 6

Udowodnij, że wiersz Mit osobisty ma cechy typowe dla poezji Mirona Białoszewskiego. Sformułuj trzy argumenty i poprzyj je przykładami z tekstu.

R1MSMCqbfJUlb
Argument 1: (Uzupełnij). Przykład 1: (Uzupełnij). Argument 2: (Uzupełnij). Przykład 2: (Uzupełnij). Argument 3: (Uzupełnij). Przykład 3: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Podaj, czy w Balladzie o zejściu do sklepu występuje następująca cecha: obecność akcji (ciągu powiązanych wydarzeń), ludowość, obecność elementów fantastycznych, aura tajemniczości i cudowności, emocjonalny stosunek narratora do wydarzeń. Przy cechach, których obecność potwierdzisz, objaśnij sposób ich realizacji, a przy cechach niezrealizowanych objaśnij, czym poeta je zastępuje.
Podaj, czy w Balladzie o zejściu do sklepu występuje następująca cecha: obecność akcji (ciągu powiązanych wydarzeń), ludowość, obecność elementów fantastycznych, aura tajemniczości i cudowności, emocjonalny stosunek narratora do wydarzeń. Przy cechach, których obecność potwierdzisz, objaśnij sposób ich realizacji, a przy cechach niezrealizowanych objaśnij, czym poeta je zastępuje.
R1Dz87fGiKp5x
R1CXnPYdPuIIX
Cecha ballady obecność akcji (ciągu powiązanych wydarzeń). Obecność cechy w Balladzie o zejściu do sklepu (TAK/NIE) (Uzupełnij). Objaśnienie (Uzupełnij). Cecha ballady ludowość. Obecność cechy w Balladzie o zejściu do sklepu (TAK/NIE) (Uzupełnij). Objaśnienie (Uzupełnij). Cecha ballady obecność elementów fantastycznych. Obecność cechy w Balladzie o zejściu do sklepu (TAK/NIE) (Uzupełnij). Objaśnienie (Uzupełnij). Cecha ballady aura tajemniczości i cudowności. Obecność cechy w Balladzie o zejściu do sklepu (TAK/NIE) (Uzupełnij). Objaśnienie (Uzupełnij). Cecha ballady emocjonalny stosunek narratora do wydarzeń. Obecność cechy w Balladzie o zejściu do sklepu (TAK/NIE) (Uzupełnij). Objaśnienie (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z definicją ekfrazy oraz wierszem Mirona Białoszewskiego Studium klucza. Rozstrzygnij, czy utwór ten można nazwać ekfrazą. Sformułuj dwa argumenty na poparcie swojego wyboru i jeden kontrargument; poprzyj je odwołaniami do definicji i do wiersza.

Ekfraza (gr. ékphrasis ‘szczegółowy opis’) – utwór lub fragment utworu zawierający opis obrazu, rzeźby, budowli, przedmiotu artystycznego itp. […] Ekfraza dotyczyć mogła zarówno rzeczywistych obiektów, jak i wymyślonych. […] Opisywać należało dzieła wybitne, starożytne lub natchnione przez bóstwo […]. Towarzyszyć temu winny podziw, zachwyt, zdumienie (pięknem formy lub treścią) […].

Indeks dolny Źródło: Roman Krzywy, Ekfraza, [hasło w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka‑Makowiecka, Kraków 2006, s. 196. Indeks dolny koniec

R1XEGcsdqoXBw
R2ZLbFMoY2cxB
(Uzupełnij).
Praca domowa
Zapoznaj się z opisem plakatu Fundacji Loesje. Stwórz notatkę na około 100–150 słów, w której wyjaśnisz, jakie zabiegi typowe dla poezji Mirona Białoszewskiego zastosowali twórcy tego plakatu.
Zapoznaj się z opisem plakatu Fundacji Loesje. Stwórz notatkę na około 100–150 słów, w której wyjaśnisz, jakie zabiegi typowe dla poezji Mirona Białoszewskiego zastosowali twórcy tego plakatu.
RyzX7MVuzGSwT
Źródło: tylko do użytku niekomercyjnego.