Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Jakim reakcjom ulega mocznik?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
9) analizuje budowę cząsteczki mocznika (m. in. brak fragmentu węglowodorowego) i wynikające z niej właściwości, wskazuje na jego zastosowania (nawóz sztuczny, produkcja leków, tworzyw sztucznych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przeprowadza doświadczenie „Badanie właściwości mocznika”
pisze charakterystyczne równania reakcji, jakim ulega mocznik.
Strategia nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza tekstu źródłowego;
cwiczenia uczniowskie;
ekepseryment chemiczny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputer z głośnikami, słuchawkami z dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje treści zawarte we wprowadzeniu e‑materiału i włącza uczniów do pogadanki: „Gdzie występuje mocznik? Gdzie ma zastosowanie?”.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się wymienić właściwości chemiczne mocznika, które zapisują na tablicy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy oraz sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki. Zadaniem uczniów jest badanie właściwości fizycznych mocznika, przeprowadzenie reakcji jego hydrolizy kwasowej i zasadowej oraz reakcji kondensacji mocznika i identyfikacji wiązania występującego w produkcie za pomocą reakcji biuretowej. Uczniowie przystępują do przeprowadzenia doświadczenia chemicznego wg instrukcji zamieszczonej w karcie pracy. W kartach pracy rysują schemat doświadczenia i zapisują swoje obserwacje i formułują wnioski. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich podczas pracy.
Po zakończeniu eksperymentu liderzy grup prezentują obserwacje i wnioski, a chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej w odniesieniu do przeprowadzanego eksperymentu. Nauczyciel weryfikuje poprawność wypowiedzi uczniów i zapisów na tablicy i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Pozostali uczniowie zapisują równania reakcji w kartach pracy.
Nauczyciel odsyła uczniów do grafiki interaktywnej – uczniowie wykonują zamieszczone tam polecenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Od jakiego związku chemicznego pochodzi mocznik? Jaki odczyn ma wodny roztwór mocznika? Na czym polega hydroliza kwasowa i zasadowa mocznika? Jakie produkty otrzymujemy w wyniku kondensacji mocznika? Czym jest biuret?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń w zakładce - sprawdź się oraz jako uzupełnienie wiadomości przez uczniów nieobecnych na lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Od jakiego związku chemicznego pochodzi mocznik?
Jaki odczyn ma wodny roztwór mocznika?
Na czym polega hydroliza kwasowa i zasadowa mocznika?
Jakie produkty otrzymujemy w wyniku kondensacji mocznika?
Czym jest biuret?
Karty charakterystyk substancji.
Doświadczenie chemiczne:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, korki do probówek z rurką odprowadzającą, łapy drewniane, pręciki szklane, palniki spirytusowe, zapalniczka/zapałki.
Odczynniki chemiczne: woda destylowana, uniwersalne papierki wskaźnikowe, mocznik, stężony kwas siarkowy(VI) – praca pod czynnym wyciągiem, woda wapienna, wodorotlenek sodu stały, 20 % roztwór wodorotlenku sodu, 2% roztwór siarczanu(VI) miedzi(II).
Karta pracy ucznia: