1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1GwNGsOLhrdY1
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych twierdzeń.. W wyniku reakcji hydrolizy kwasowej mocznika wyczuwalny jest charakterystyczny zapach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji hydrolizy zasadowej mocznika powstaje cząsteczka wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji mocznika z zasadą sodową powstają aniony węglanowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po reakcji mocznika z zasadą sodową wyczuwalny jest charakterystyczny zapach amoniaku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji hydrolizy kwasowej mocznika powstają jony amidkowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RUY50bqUWXnTT
(Uzupełnij).
R1V4oQDJXxQfu1
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RIiRqaqk4zYrG1
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdań, podkreślając poprawne odpowiedzi. Chmura elektronowa wokół atomów azotu grup aminowych, zawierająca wiążące pary elektronowe w cząsteczce mocznika, przyjmuje kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej, wobec czego atomy azotu mają hybrydyzację spsp2sp3. Cała cząsteczka jestnie jest płaska. W wyniku reakcji z kwasem azotowym(V) powstaje sól – azotan(III) mocznikaazotan(V) biuretuazotan(V) mocznikaazotan(V) mocznika(I), w której jeden z atomów azotu uległ protonacjideprotonacji. Dzięki temu chmura elektronowa wokół atomu azotu przyjęła kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej. Węgiel grupy karbonylowej ma natomiast hybrydyzację spsp2 sp3, a chmura elektronowa wokół atomu węgla przyjmuje kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej, wobec czego grupa karbonylowa jest płaskąprzestrzenną częścią zarówno mocznika, jak i powstającej soli.
2
Ćwiczenie 4

Dokończ poniższe równanie reakcji mocznika z kwasem azotowym(V).

RvUqNxUVFYmvu
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R12M2yUGXyCK22
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RS2hB6XxL0Lgt
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapisz równania reakcji hydrolizy kwasowej i zasadowej mocznika,  stosując wybrane odczynniki: woda, wodorotlenek sodu, kwas siarkowy(VI).

R12M2yUGXyCK22
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R19yMs9hIDI6r
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapisz równanie reakcji kondensacji mocznika i zaznacz tworzące się charakterystyczne wiązanie w powstającym produkcie. Nazwij produkt oraz to wiązanie. W jaki sposób można je wykryć?

R12M2yUGXyCK22
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1HbiCw4xJtRU
(Uzupełnij).
R1Pg6hCw4Tl8f
Wstaw poprawne odpowiedzi w luki tekstu. Produktem reakcji jest 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. Ag+, 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. Cu2+, 13. fioletowy, 14. obojętnym, w którym wyróżnić można wiązanie 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. Ag+, 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. Cu2+, 13. fioletowy, 14. obojętnym, inaczej peptydowe. Można je wykryć, przeprowadzając 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. Ag+, 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. Cu2+, 13. fioletowy, 14. obojętnym, polegającą na dodaniu jonów 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. Ag+, 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. Cu2+, 13. fioletowy, 14. obojętnym w środowisku 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. Ag+, 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. Cu2+, 13. fioletowy, 14. obojętnym. Tworzy się wówczas klarowny, 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. Ag+, 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. Cu2+, 13. fioletowy, 14. obojętnym roztwór.
31
Ćwiczenie 7

Produktem kondensacji mocznika jest biuret, który z jonami Cu2+ w środowisku zasadowym tworzy związek kompleksowy, charakteryzujący się intensywnym fioletowym zabarwieniem. Kompleks ten można przedstawić następującym wzorem:

R1ER5kGMpX4bM3
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jaki stopień utlenienia posiada miedź w tworzącym się kompleksie oraz dlaczego cały jon jest dwuujemny?

ROqbKcHjKKahO
(Uzupełnij).