Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych twierdzeń.. W wyniku reakcji hydrolizy kwasowej mocznika wyczuwalny jest charakterystyczny zapach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji hydrolizy zasadowej mocznika powstaje cząsteczka wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji mocznika z zasadą sodową powstają aniony węglanowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po reakcji mocznika z zasadą sodową wyczuwalny jest charakterystyczny zapach amoniaku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji hydrolizy kwasowej mocznika powstają jony amidkowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych twierdzeń.. W wyniku reakcji hydrolizy kwasowej mocznika wyczuwalny jest charakterystyczny zapach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji hydrolizy zasadowej mocznika powstaje cząsteczka wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji mocznika z zasadą sodową powstają aniony węglanowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po reakcji mocznika z zasadą sodową wyczuwalny jest charakterystyczny zapach amoniaku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wyniku reakcji hydrolizy kwasowej mocznika powstają jony amidkowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RUY50bqUWXnTT
(Uzupełnij).
W wyniku reakcji hydrolizy kwasowej mocznika nie jest wyczuwalny charakterystyczny zapach.
Po reakcji mocznika z zasadą sodową wyczuwalny jest charakterystyczny zapach amoniaku.
W wyniku reakcji hydrolizy kwasowej mocznika powstają jony amonowe.
R1V4oQDJXxQfu1
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RIiRqaqk4zYrG1
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdań, podkreślając poprawne odpowiedzi. Chmura elektronowa wokół atomów azotu grup aminowych, zawierająca wiążące pary elektronowe w cząsteczce mocznika, przyjmuje kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej, wobec czego atomy azotu mają hybrydyzację . Cała cząsteczka jestnie jest płaska. W wyniku reakcji z kwasem azotowym() powstaje sól – azotan() mocznikaazotan() biuretuazotan() mocznikaazotan() mocznika(), w której jeden z atomów azotu uległ protonacjideprotonacji. Dzięki temu chmura elektronowa wokół atomu azotu przyjęła kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej. Węgiel grupy karbonylowej ma natomiast hybrydyzację , a chmura elektronowa wokół atomu węgla przyjmuje kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej, wobec czego grupa karbonylowa jest płaskąprzestrzenną częścią zarówno mocznika, jak i powstającej soli.
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdań, podkreślając poprawne odpowiedzi. Chmura elektronowa wokół atomów azotu grup aminowych, zawierająca wiążące pary elektronowe w cząsteczce mocznika, przyjmuje kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej, wobec czego atomy azotu mają hybrydyzację . Cała cząsteczka jestnie jest płaska. W wyniku reakcji z kwasem azotowym() powstaje sól – azotan() mocznikaazotan() biuretuazotan() mocznikaazotan() mocznika(), w której jeden z atomów azotu uległ protonacjideprotonacji. Dzięki temu chmura elektronowa wokół atomu azotu przyjęła kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej. Węgiel grupy karbonylowej ma natomiast hybrydyzację , a chmura elektronowa wokół atomu węgla przyjmuje kształt liniowytrygonalnykątowytetraedrycznypiramidy trygonalnej, wobec czego grupa karbonylowa jest płaskąprzestrzenną częścią zarówno mocznika, jak i powstającej soli.
2
Ćwiczenie 4
Dokończ poniższe równanie reakcji mocznika z kwasem azotowym().
RvUqNxUVFYmvu
Ilustracja
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R12M2yUGXyCK22
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RS2hB6XxL0Lgt
(Uzupełnij).
RY6YkUGcmTA2H
Produkt reakcji w postaci jonowej składa się z kationu znajdującego się w nawiasie kwadratowym, względem którego w indeksie górnym znajduje się znak plus. W nawiasie struktura zbudowana z atomu węgla połączonego za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu oraz za pomocą wiązań pojedynczych z grupą oraz z grupą . Za nawiasem anion azotanowy(<math aria‑label="pięć">V) .
Odpowiedź do zdania nr 4
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
Zapisz równania reakcji hydrolizy kwasowej i zasadowej mocznika, stosując wybrane odczynniki: woda, wodorotlenek sodu, kwas siarkowy().
R12M2yUGXyCK22
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R19yMs9hIDI6r
(Uzupełnij).
Hydroliza kwasowa:
Hydroliza zasadowa:
21
Ćwiczenie 6
Zapisz równanie reakcji kondensacji mocznika i zaznacz tworzące się charakterystyczne wiązanie w powstającym produkcie. Nazwij produkt oraz to wiązanie. W jaki sposób można je wykryć?
R12M2yUGXyCK22
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1HbiCw4xJtRU
(Uzupełnij).
R1Pg6hCw4Tl8f
Wstaw poprawne odpowiedzi w luki tekstu. Produktem reakcji jest 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym, w którym wyróżnić można wiązanie 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym, inaczej peptydowe. Można je wykryć, przeprowadzając 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym, polegającą na dodaniu jonów 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym w środowisku 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym. Tworzy się wówczas klarowny, 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym roztwór.
Wstaw poprawne odpowiedzi w luki tekstu. Produktem reakcji jest 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym, w którym wyróżnić można wiązanie 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym, inaczej peptydowe. Można je wykryć, przeprowadzając 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym, polegającą na dodaniu jonów 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym w środowisku 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym. Tworzy się wówczas klarowny, 1. kwasowym, 2. biuret, 3. aminowe, 4. niebieski, 5. estrowe, 6. różowy, 7. próbę biuretową, 8. próbę Tollensa, 9. , 10. amidowe, 11. zasadowym, 12. , 13. fioletowy, 14. obojętnym roztwór.
RzphcSMosretC
Ilustracja przedstawiająca równanie reakcji. Dwie cząsteczki mocznika zbudowanego z atomu węgla połączonego za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu oraz za pomocą wiązań pojedynczych z dwiema grupami . Strzałka w prawo, nad nią zapis temperatura . Za strzałką cząsteczka biuretu zbudowana z grupy połączonej z atomem węgla, który to łączy się za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu oraz za pomocą wiązania pojedynczego z grupą , która to związana jest z drugim atomem węgla również połączonym za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu oraz za pomocą wiązania pojedynczego z grupą . Dodać cząsteczkę gazowego amoniaku . Wiązania charakterystyczne dla nowopowstałej struktury to wiązania amidowe występujące w dwóch miejscach w cząsteczce pomiędzy grupą oraz pierwszym atomem węgla związanym za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu oraz pomiędzy wspomnianą grupą i drugim atomem węgla połączonym za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu.
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7
Produktem kondensacji mocznika jest biuret, który z jonami w środowisku zasadowym tworzy związek kompleksowy, charakteryzujący się intensywnym fioletowym zabarwieniem. Kompleks ten można przedstawić następującym wzorem:
R1ER5kGMpX4bM3
Ilustracja przedstawiająca sól kompleksową miedzi. Dwa kationy sodu oraz wzięty w kwadratowy nawias kompleks miedzi z czterema cząsteczkami biuretu. Środkowe atomy azotu każdej z czterech cząsteczek biuretu uległy deprotonacji i posiadają ujemny ładunek, od nich do kationu miedzi(<math aria‑label="dwa">II) wychodzą wiązania koordynacyjne, tworząc tym samym tetracykliczny kompleks o sumarycznym ładunku <math aria‑label="minus dwa">-2.
Źródło: GroMar sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jaki stopień utlenienia posiada miedź w tworzącym się kompleksie oraz dlaczego cały jon jest dwuujemny?
ROqbKcHjKKahO
(Uzupełnij).
Co dzieje się z atomami azotu podczas tworzenia kompleksu?
Miedź w powstającym kompleksie jest na stopniu utlenienia. Podczas tworzenia się kompleksu cztery atomy azotu ulegają deprotonacji, w wyniku czego każdy z nich ma ładunek ujemny. Dwa ładunki ujemne atomów azotu wraz z ładunkiem dwudodatnim kationu miedzi() równoważą się, wobec czego cały kompleks jest dwuujemny