Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: „W piekle okopów”. Nowe rodzaje broni
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XXXVII. I wojna światowa.
Uczeń:
2. opisuje charakter działań wojennych na różnych frontach;
zakres rozszerzony
XXXVII. I wojna światowa.
Uczeń:
3. przedstawia przebieg działań wojennych na najważniejszych frontach, dostrzegając zależności między nimi;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego podczas I wojny światowej armie zmieniły mundury;
opisuje realia „piekła okopów” (takie jak brud, błoto, szczury);
wskazuje nowe rodzaje broni, jakie pojawiły się w czasie I wojny światowej, i wyjaśnia, na czym polegała ich rewolucyjność.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 – „W piekle okopów”;
Grupa 2 - Najskuteczniejszy zabójca;
Grupa 3 - Gaz - obosieczna broń;
Grupa 4 - Zawodne fortece;
Grupa 5 - Niemieckie zeppeliny;
Grupa 6 - Wojna podwodna.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Schemat interaktywny + Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Zapoznaj się ze schematem oraz audiobookiem. Omów militarne, polityczne, psychologiczne i społeczne skutki prowadzenia wojny pozycyjnej” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8 wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 2 z multimedium.
Materiały pomocnicze:
W. Owen, Dulce Et Decorum Est w: Poeci języka angielskiego, t. III, tł. J.A. Ihnatowicz, Warszawa, 1974.
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, PWN, Warszawa, 2002.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Schemat + Audiobook” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.