Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: „W piekle okopów”. Nowe rodzaje broni

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XXXVII. I wojna światowa.

Uczeń:

2. opisuje charakter działań wojennych na różnych frontach;

zakres rozszerzony

XXXVII. I wojna światowa.

Uczeń:

3. przedstawia przebieg działań wojennych na najważniejszych frontach, dostrzegając zależności między nimi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego podczas I wojny światowej armie zmieniły mundury;

  • opisuje realia „piekła okopów” (takie jak brud, błoto, szczury);

  • wskazuje nowe rodzaje broni, jakie pojawiły się w czasie I wojny światowej, i wyjaśnia, na czym polegała ich rewolucyjność.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 – „W piekle okopów”;

  • Grupa 2 - Najskuteczniejszy zabójca;

  • Grupa 3 - Gaz - obosieczna broń;

  • Grupa 4 - Zawodne fortece;

  • Grupa 5 - Niemieckie zeppeliny;

  • Grupa 6 - Wojna podwodna.

Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Schemat interaktywny + Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Zapoznaj się ze schematem oraz audiobookiem. Omów militarne, polityczne, psychologiczne i społeczne skutki prowadzenia wojny pozycyjnej” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  3. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8 wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie 2 z multimedium.

Materiały pomocnicze:

  • W. Owen, Dulce Et Decorum Est w: Poeci języka angielskiego, t. III, tł. J.A. Ihnatowicz, Warszawa, 1974.

  • Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, PWN, Warszawa, 2002.

  • Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Schemat + Audiobook” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.