Sprawdź się
Przeczytaj fragment opracowania historycznego na temat I wojny światowej. Zaznacz rodzaje broni, na które wskazuje autor.
Zapoznaj się z fragmentem opracowania historycznego na temat I wojny światowej. Zaznacz rodzaje broni, na które wskazuje autor.
The Oxford History of Modern WarW 1914 r. brytyjski żołnierz poszedł na wojnę ubrany jak gajowy w miękką czapkę, uzbrojony tylko w karabin i bagnet. W 1918 r. rozpoczął bitwę ubrany jak robotnik przemysłowy w stalowy hełm, chroniony przez respirator przeciwko gazowi trującemu, uzbrojony w automat, broń i moździerze, wspierany przez czołgi i atak naziemny samolotów i poprzedzony miażdżącym ogniem artyleryjskim o dużej intensywności. Siła ognia zastąpiła człowieka jako instrument zwycięstwa. Stanowiło to rewolucję w prowadzeniu wojny.
Total War I The Great War. in: The Oxford History of Modern War, ed. Ch. Townshed, Oxford University Press, 2005, s. 133-134, tł. K. Stojek-Sawicka.
Przeanalizuj przebieg frontu w czasie I wojny światowej na zachodzie i wschodzie Europy. Wskaż różnicę między nimi i wyjaśnij, z czego ona wynikała.

Przeanalizuj poniższą ilustrację. Oceń, czy taka konstrukcja czołgu i jego gąsienic ułatwiała (a może utrudniała) pokonywanie przeszkód na froncie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji. Oceń, czy taka konstrukcja czołgu i jego gąsienic ułatwiała (a może utrudniała) pokonywanie przeszkód na froncie.

Indeks górny Źródło ilustracji: Wikimedia Commons Indeks górny koniecŹródło ilustracji: Wikimedia Commons
Indeks górny Źródło ilustracji: Wikimedia Commons Indeks górny koniecŹródło ilustracji: Wikimedia Commons
Przeczytaj fragment wiersza Wilfreda Owena Dulce et decorum est (źródło A) oraz przeanalizuj zdjęcie z czasów I wojny światowej (źródło B). Określ, czy oba źródła dotyczą analogicznych wydarzeń. Uzasadnij swoje zdanie.
Źródło A
Wilfred Owen, Dulce Et Decorum EstZgięci wpół, jak żebrak owinięci workiem,
chwiejni, kaszląc jak starcy, klęliśmy przez błoto,
aż w tyle pozostały przerażające ognie
i ku dalekim spoczynkom zaczęliśmy ciągnąć.
Ludzie spali w marszu. Wielu potraciło buty,
ale kuśtykali dalej obuci w krew. Wszyscy
kulawi, oślepli wszyscy, ze zmęczenia pijani,
głusi nawet na pomruk gazowych bomb,
co miękko padały za nami.
Źródło: Wilfred Owen, Dulce Et Decorum Est, [w:] Poeci języka angielskiego, t. III, tłum. Janusz A. Ihnatowicz, Warszawa 1974, s. 332.
Źródło B

Wyjaśnij, w jaki sposób pojawienie się nowych rodzajów broni wpłynęło na przebieg działań wojennych. Zwróć uwagę na to, w jakim stopniu nowa broń okazała się skuteczna z punktu widzenia strony nią się posługującej. Sformułuj na tej podstawie wniosek. Jaki sens twoim zdaniem miało wprowadzenie nowych rodzajów broni podczas I wojny światowej?
Wady | Zalety | |
|---|---|---|
karabiny maszynowe | mała celność | duża liczba wystrzałów |
ciężka artyleria | mało mobilna, mała celność, głośna – informuje nieprzyjaciela o ataku | powoduje duże straty w armii nieprzyjacielskiej, sieje popłoch |
gazy bojowe | zależne od wiatru | powodują straty w ludziach |
czołgi | szybko się psują, ciężkie warunki wewnątrz, niezbyt wytrzymałe na ostrzał nieprzyjaciela | sieją popłoch, niszczą zasieki nieprzyjaciela |
sterowce | duże – stanowią łatwy cel | służą do przewożenia towarów |
samoloty (zwiadowcze, bombowce) | mała celność | zwrotne, szybkie |
Indeks górny Tabela: opracowanie własne, Contentplus.sp.z o.o., K.Stojek‑Sawicka. Indeks górny koniecTabela: opracowanie własne, Contentplus.sp.z o.o., K.Stojek‑Sawicka.