Dla nauczyciela
Autor: Monika Spławska‑Murmyło
Przedmiot: filozofia
Temat: Do czego dusza służy filozofom? Wybrane koncepcje duszy jako ilustracja klasycznych problemów filozoficznych.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie klasy I liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Atomizm grecki (filozofia Leucypa i Demokryta) jako paradygmat ontologii naturalistycznej. Uczeń:
1) formułuje własną odpowiedź na pytanie „czy istnieją przedmioty proste (niepodzielne)?” oraz w jego kontekście objaśnia stanowisko atomizmu i argumenty na jego rzecz;
2) podaje przykłady wyjaśniania wybranych zjawisk w świecie w odwołaniu do procesów składania i rozkładania konfiguracji składników prostszych;
3) przedstawia w zarysie historię poszukiwania w nauce nowożytnej i współczesnej najmniejszych cząstek materii;
4) rekonstruuje ponadczasowy spór o to, czy ludzkie czynności umysłowe można wyjaśnić wyłącznie w odwołaniu do procesów fizycznych: materializm vs. dualizm.
VI. Filozofia Platona jako paradygmat metafizyki antynaturalistycznej. Uczeń:
1) wyjaśnia platońską teorię idei jako niematerialnych, niezmiennych i wiecznych wzorców dla zmiennych i czasowych rzeczy fizycznych oraz stosuje ją do wybranego sporu filozoficznego (np. sporu o to, czym są lub jak istnieją liczby);
2) objaśnia platońską teorię poznania, definiując termin anamneza.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia na przykładach nastepujące stanowiska filozoficzne: materializm, dualizm, hylemorfizm, hylozoizm, teoria idei, platońska teoria poznania;
analizuje wybrane koncepcje duszy, zwłaszcza na gruncie myśli Demokryta z Abdery, Platona i Arystotelesa;
definiuje problemy filozoficzne, z którymi łączy się pojęcie duszy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z materiałami multimedialnymi, w tym z prezentacją;
metoda dociekań filozoficznych Lipmana.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa kierowana. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na dychotomię ciało‑dusza i zadaje uczniom pytanie: w jaki sposób można postrzegać wzajemną relację duszy i ciała.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Wspólne omówienie przedstawionych pojęć i stanowisk filozoficznych.
Praca w grupach: prezentacja multimedialna. Uczniowie pracują w zespołach 4‑osobowych metodą dociekań filozoficznych Lipmana. Przebieg pracy:
zapoznanie się z materiałem audiowizualnym w e‑materiale;
wykonanie polecenia do prezentacji w e‑materiale (wynotowanie dwóch koncepcji związanych z duszą);
sformułowanie pytań do prezentacji przez uczniów;
wybór jednego z pytań, które mogłoby posłużyć wspólnej dyskusji.
Prezentacja wybranych pytań na forum klasy i wybór jednego z nich. Przygotowanie uczniów do dyskusji. Nauczyciel wybiera moderatora, który poprowadzi dyskusję, oraz obserwatora, który na końcu podsumuje jej przebieg.
Dyskusja nad wybranym tematem z uwzględnieniem odmiennych stanowisk. Moderator zachęca uczniów do precyzyjnego formułowania argumentów za i przeciw, szukania powiązań między omawianymi stanowiskami oraz odpowiedzi na pojawiające się w trakcie dyskusji pytania.
Wybrany uczeń podsumowuje dyskusję.
Uczniowie realizują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.
Spośród omawianych dzisiaj stanowisk filozoficznych wyłoń te, które się uzupełniają, oraz te, które są ze sobą sprzeczne.
Czym różni się koncepcja duszy u Platona i u Arystotelesa?
Na czym polega dualizm duszy i ciała w koncepcji Kartezjusza?
Z czego wynika błąd Kartezjusza według Antonia Damasio?
Praca domowa
Zinterpretuj poniższą myśl filozofki Susan Sontag w świetle tego, co dowiedziałeś/dowiedziałaś się z dzisiejszej lekcji. Do jakich teorii nawiązuje Sontag? W jaki sposób?
Wszyscy mamy mniej więcej takie same ciała, lecz zupełnie różne myśli. Myślimy w znacznie większej mierze dzięki instrumentom dostarczanym nam przez kulturę niż naszym ciałom i jest to źródłem wielkiej różnorodności myśli w świecie. Mam wrażenie, że myśl to forma odczuwania, a odczuwanie – myślenia.
/Myśl to forma odczuwania, Susan Sontag w rozmowie z Jonathanem Cottem, tłum. Dariusz Żukowski, Kraków 2014./
Materiały pomocnicze:
Ancient theories of soul, artykuł dostępny w internecie https://plato.stanford.edu/entries/ancient‑soul/
Arystoteles, O duszy, dostępny w internecie http://filozofiauw.wdfiles.com/local--files/teksty‑zrodlowe/arystoteles_o_duszy.pdf
Myśl to forma odczuwania, Susan Sontag w rozmowie z Jonathanem Cottem, tłum. Dariusz Żukowski, Kraków 2014.
Susan Sontag, Jak świadomość związana jest z ciałem. Dzienniki, tom 2, tłum. Dariusz Żukowski, Kraków 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentację multimedialną można wykorzystać do przeprowadzenia symulacji dalszej dyskusji uczestniczących w niej osób.