Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Barbara Lenartowicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Podział roślin uprawnych

Grupa docelowa: czteroletnie liceum ogólnokształcące i pięcioletnie technikum, zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Uczeń:

1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa kryteria podziału roślin uprawnych,

  • wymienia grupy roślin uprawnych,

  • potrafi dopasować rośliny do poszczególnych grup uprawnych,

  • wyjaśnia przeznaczenie roślin uprawnych.

Strategie nauczania: konstruktywizm

Metody nauczania: praca z e‑materiałami, burza mózgów

Formy zajęć: praca w grupach, zbiorowa

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

  • rozsypanka dla każdej grupy (załącznik nr 1),

  • dodatkowa literatura: Falkowski J., Kostrowicki J.,Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

R8i3EkL0vQMnm

Pobierz załącznik

Załącznik nr 1 – rozsypanka
Plik PDF o rozmiarze 70.79 KB w języku polskim

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne - podaje temat i objaśnia cele lekcji. Następnie prosi uczniów o podanie nazw roślin, z których zostały wykonane artykuły codziennego użytku. Mogą to być na przykład: pieczywo, makaron, płatki, margaryna, kasza, cukier, napoje, mydło, odzież. Nauczyciel wprowadza podział roślin na grupy ze względu na ich przeznaczenie, podkreślając, że klasyfikacja nie jest jednoznaczna i niektóre rośliny można zaliczyć do różnych grup.

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną. Zapoznaje uczniów z przykładami roślin uprawnych zaliczanych do poszczególnych grup. Następnie dzieli klasę na pięć zespołów. Rozdaje każdej grupie zestaw kartek z nazwami roślin uprawnych i grup (załącznik nr 1) i prosi o przyporządkowanie ich do grupy roślin alimentacyjnych, przemysłowych i pastewnych oraz właściwe utworzenie schematu. Ze względu na różne możliwości zastosowania niektórych roślin, mogą one być w zestawie powtórzone. Po wykonaniu zadania nauczyciel podsumowuje pracę poszczególnych grup i ocenia jej efekty. Następnie nauczyciel prosi o wykonanie polecenia do grafiki interaktywnej. Prosi uczniów o zastanowienie się, czy wszyscy ludzie na świecie spożywają te same posiłki. Jakie różnice zachodzą? Nauczyciel pyta również, czy uczniowie dostrzegają różnice w innym niż alimentacyjne wykorzystaniu roślin w zależności od strefy klimatycznej.

Faza podsumowująca

Uczniowie utrwalają wiedzę przez wykonanie ćwiczeń z e‑materiału. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów.

Praca domowa

Wybierz pięć owoców dostępnych w Polsce i wyszukaj w Internecie główne regiony ich upraw na świecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Przy ograniczonej liczbie godzin grafikę interaktywną można wykorzystać jako element fazy wprowadzającej do lekcji: Produkcja roślinna na świecie, Produkcja roślinna w wybranych regionach świata, Jaka to roślina uprawna, Rozmieszczenie i wielkość produkcji głównych ziemiopłodów.