Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Barbara Lenartowicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Podział roślin uprawnych
Grupa docelowa: czteroletnie liceum ogólnokształcące i pięcioletnie technikum, zakres rozszerzony, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.
Uczeń:
1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa kryteria podziału roślin uprawnych,
wymienia grupy roślin uprawnych,
potrafi dopasować rośliny do poszczególnych grup uprawnych,
wyjaśnia przeznaczenie roślin uprawnych.
Strategie nauczania: konstruktywizm
Metody nauczania: praca z e‑materiałami, burza mózgów
Formy zajęć: praca w grupach, zbiorowa
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
rozsypanka dla każdej grupy (załącznik nr 1),
dodatkowa literatura: Falkowski J., Kostrowicki J.,Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne - podaje temat i objaśnia cele lekcji. Następnie prosi uczniów o podanie nazw roślin, z których zostały wykonane artykuły codziennego użytku. Mogą to być na przykład: pieczywo, makaron, płatki, margaryna, kasza, cukier, napoje, mydło, odzież. Nauczyciel wprowadza podział roślin na grupy ze względu na ich przeznaczenie, podkreślając, że klasyfikacja nie jest jednoznaczna i niektóre rośliny można zaliczyć do różnych grup.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną. Zapoznaje uczniów z przykładami roślin uprawnych zaliczanych do poszczególnych grup. Następnie dzieli klasę na pięć zespołów. Rozdaje każdej grupie zestaw kartek z nazwami roślin uprawnych i grup (załącznik nr 1) i prosi o przyporządkowanie ich do grupy roślin alimentacyjnych, przemysłowych i pastewnych oraz właściwe utworzenie schematu. Ze względu na różne możliwości zastosowania niektórych roślin, mogą one być w zestawie powtórzone. Po wykonaniu zadania nauczyciel podsumowuje pracę poszczególnych grup i ocenia jej efekty. Następnie nauczyciel prosi o wykonanie polecenia do grafiki interaktywnej. Prosi uczniów o zastanowienie się, czy wszyscy ludzie na świecie spożywają te same posiłki. Jakie różnice zachodzą? Nauczyciel pyta również, czy uczniowie dostrzegają różnice w innym niż alimentacyjne wykorzystaniu roślin w zależności od strefy klimatycznej.
Faza podsumowująca
Uczniowie utrwalają wiedzę przez wykonanie ćwiczeń z e‑materiału. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów.
Praca domowa
Wybierz pięć owoców dostępnych w Polsce i wyszukaj w Internecie główne regiony ich upraw na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Przy ograniczonej liczbie godzin grafikę interaktywną można wykorzystać jako element fazy wprowadzającej do lekcji: Produkcja roślinna na świecie, Produkcja roślinna w wybranych regionach świata, Jaka to roślina uprawna, Rozmieszczenie i wielkość produkcji głównych ziemiopłodów.