Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Chronimy przyrodę

Grupa docelowa

II etap kształcenia, szkoła podstawowa.

Ogólny cel kształcenia

Rozumienie prostych zależności między składnikami środowiska.

Kształtowanie zachowań proekologicznych ucznia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia czym jest różnorodność biologiczna;

  • wyjaśnia, z czego wynikają zagrożenia bioróżnorodności;

  • podaje przykłady zagrożeń bioróżnorodności;

  • rozpoznaje logo i nazwy organizacji działających na rzecz ochrony przyrody;

  • wskazuje na mapie parki narodowe, podaje przykłady rezerwatów przyrody, pomników przyrody i gatunków objętych ochroną;

  • wymienia formy ochrony przyrody stosowane w Polsce;

  • wymienia formy ochrony przyrody w swojej okolicy.

Metody/techniki kształcenia:

  • pogadanka

  • dyskusja - burza mózgów

  • film

  • ćwiczenia interaktywne

Formy ogranizacji pracy:

  • indywidualna

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel przedstawia temat lekcji.

  • Nauczyciel prosi, by chętni uczniowie w kilku słowach opisali wybrane przez siebie miejsce pod względem krajobrazu, występujących tam zwierząt i roślinności.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czym te miejsca się od siebie różnią. Wprowadza termin bioróżnorodności.

  • Nauczyciel informuje uczniów, że zaznajomią się z tematem bioróżnorodności, jej zagrożeniami i sposobami ochrony przyrody.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób człowiek może zagrażać przyrodzie i czy znają przykłady roślin lub zwierząt zagrożonych wyginięciem.

  • Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję pytając uczniów jakie korzyści ich zdaniem odnosi człowiek z bioróżnorodności i dlaczego niezbędna jest jej ochrona.

  • Uczniowie oglądają fragment filmu „Chronimy przyrodę”, dotyczący bioróżnorodności i jej zagrożeń.

  • Nauczyciel zatrzymuje film około 2:30 min. Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wcześniejszą dyskusję na temat znaczenia bioróżnorodności dla człowieka.

  • Uczniowie zapisują w zeszytach, czym jest bioróżnorodność i wypisują czynniki jej zagrażające.

  • Nauczyciel wznawia odtwarzanie filmu. Uczniowie oglądają jego fragment dotyczący form ochrony przyrody.

  • Nauczyciel zatrzymuje film około 6:30 min.

  • Uczniowie wypisują na tablicy formy ochrony przyrody, o których była mowa w filmie. Do każdej z nich podają przykłady.

  • Następnie zapisują w zeszycie formy ochrony przyrody poznane na lekcji.

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję w formie burzy mózgów pytając uczniów jakie działania mogą oni sami podjąć aby przyczynić się do ochrony przyrody.

  • Nauczyciel wznawia odtwarzanie filmu. Uczniowie oglądają ostatni fragment filmu na temat organizacji ochrony przyrody.

  • Uczniowie przy udziale nauczyciela podsumowują dyskusję na temat sposobu w jaki mogą przyczynić się do ochrony przyrody. Wymieniają informacje czy ktoś z nich należy do jednej z wymienionych w filmie organizacji lub o niej słyszał. Nauczyciel zachęca uczniów do czytania czasopism związanych z ochroną przyrody i zapisania się do któregoś ze stowarzyszeń.

  • Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.

  • Nauczyciel analizuje najczęściej popełniane przez uczniów błędy, określa co sprawiło uczniom najwięcej trudności podczas wykonywania zadań i wskazuje, które zagadnienia uczniowie powinni powtórzyć.

Faza podsumowująca

Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie. Uczniowie przypominają definicję bioróżnorodności, wymieniają formy ochrony przyrody w Polsce, wraz z jej przykładami. Dobrze, by niektóre z nich dotyczyły najbliższej okolicy szkoły.

Praca domowa

Dwa zadania domowe do wyboru dla nauczyciela:

1. Uczniowie analizują zawarte w filmie informacje dotyczące produkcji śmieci na osobę (wykres) i przygotowują w grupach 3‑5 osobowych plan akcji, której celem będzie ograniczenie produkcji śmieci w szkole.

2. Uczniowie w 3‑5 osobowych grupach przygotowują projekt własnej organizacji działającej na rzecz ochrony przyrody. Każda z grup prezentuje swój projekt reszcie klasy. W ramach projektu uczniowie:

  • ustalają nazwę swojej organizacji;

  • projektują logo i opracowują je w formie graficznej;

  • przygotowują główny cel organizacji (misja organizacji);

  • definiują główne zadania organizacji.

mf3ef25baf83ce736_1511613753622_0

Metryczka

Tytuł

Chronimy przyrodę

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

Chronimy przyrodę

Przedmiot

Przyroda

Etap edukacyjny

II etap kształcenia, szkoła podstawowa

Podstawa programowa

Uczeń wymienia formy ochrony przyrody stosowane w Polsce, wskazuje na mapie parki narodowe, podaje przykłady rezerwatów przyrody, pomników przyrody i gatunków objętych ochroną, występujących w najbliższej okolicy.

Nowa podstawa programowa

VII. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły. Uczeń:

  1. wskazuje miejsca występowania obszarów chronionych, pomników przyrody, obiektów zabytkowych w najbliższej okolicy, uzasadnia potrzebę ich ochrony

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006, Kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

5) umiejętność uczenia się;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest bioróżnorodność;

  • wymienia i charakteryzuje wybrane formy ochrony przyrody (pomnik przyrody, rezerwat, park narodowy);

  • uzasadnienia konieczność ochrony przyrody.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140167/v/latest/t/student‑canon/m/iILrNIeeKC#iILrNIeeKC_d5e111