Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Chronimy przyrodę
Grupa docelowa
II etap kształcenia, szkoła podstawowa.
Ogólny cel kształcenia
Rozumienie prostych zależności między składnikami środowiska.
Kształtowanie zachowań proekologicznych ucznia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia czym jest różnorodność biologiczna;
wyjaśnia, z czego wynikają zagrożenia bioróżnorodności;
podaje przykłady zagrożeń bioróżnorodności;
rozpoznaje logo i nazwy organizacji działających na rzecz ochrony przyrody;
wskazuje na mapie parki narodowe, podaje przykłady rezerwatów przyrody, pomników przyrody i gatunków objętych ochroną;
wymienia formy ochrony przyrody stosowane w Polsce;
wymienia formy ochrony przyrody w swojej okolicy.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
dyskusja - burza mózgów
film
ćwiczenia interaktywne
Formy ogranizacji pracy:
indywidualna
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji.
Nauczyciel prosi, by chętni uczniowie w kilku słowach opisali wybrane przez siebie miejsce pod względem krajobrazu, występujących tam zwierząt i roślinności.
Nauczyciel pyta uczniów, czym te miejsca się od siebie różnią. Wprowadza termin bioróżnorodności.
Nauczyciel informuje uczniów, że zaznajomią się z tematem bioróżnorodności, jej zagrożeniami i sposobami ochrony przyrody.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób człowiek może zagrażać przyrodzie i czy znają przykłady roślin lub zwierząt zagrożonych wyginięciem.
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję pytając uczniów jakie korzyści ich zdaniem odnosi człowiek z bioróżnorodności i dlaczego niezbędna jest jej ochrona.
Uczniowie oglądają fragment filmu „Chronimy przyrodę”, dotyczący bioróżnorodności i jej zagrożeń.
Nauczyciel zatrzymuje film około 2:30 min. Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wcześniejszą dyskusję na temat znaczenia bioróżnorodności dla człowieka.
Uczniowie zapisują w zeszytach, czym jest bioróżnorodność i wypisują czynniki jej zagrażające.
Nauczyciel wznawia odtwarzanie filmu. Uczniowie oglądają jego fragment dotyczący form ochrony przyrody.
Nauczyciel zatrzymuje film około 6:30 min.
Uczniowie wypisują na tablicy formy ochrony przyrody, o których była mowa w filmie. Do każdej z nich podają przykłady.
Następnie zapisują w zeszycie formy ochrony przyrody poznane na lekcji.
Nauczyciel inicjuje dyskusję w formie burzy mózgów pytając uczniów jakie działania mogą oni sami podjąć aby przyczynić się do ochrony przyrody.
Nauczyciel wznawia odtwarzanie filmu. Uczniowie oglądają ostatni fragment filmu na temat organizacji ochrony przyrody.
Uczniowie przy udziale nauczyciela podsumowują dyskusję na temat sposobu w jaki mogą przyczynić się do ochrony przyrody. Wymieniają informacje czy ktoś z nich należy do jednej z wymienionych w filmie organizacji lub o niej słyszał. Nauczyciel zachęca uczniów do czytania czasopism związanych z ochroną przyrody i zapisania się do któregoś ze stowarzyszeń.
Uczniowie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.
Nauczyciel analizuje najczęściej popełniane przez uczniów błędy, określa co sprawiło uczniom najwięcej trudności podczas wykonywania zadań i wskazuje, które zagadnienia uczniowie powinni powtórzyć.
Faza podsumowująca
Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie. Uczniowie przypominają definicję bioróżnorodności, wymieniają formy ochrony przyrody w Polsce, wraz z jej przykładami. Dobrze, by niektóre z nich dotyczyły najbliższej okolicy szkoły.
Praca domowa
Dwa zadania domowe do wyboru dla nauczyciela:
1. Uczniowie analizują zawarte w filmie informacje dotyczące produkcji śmieci na osobę (wykres) i przygotowują w grupach 3‑5 osobowych plan akcji, której celem będzie ograniczenie produkcji śmieci w szkole.
2. Uczniowie w 3‑5 osobowych grupach przygotowują projekt własnej organizacji działającej na rzecz ochrony przyrody. Każda z grup prezentuje swój projekt reszcie klasy. W ramach projektu uczniowie:
ustalają nazwę swojej organizacji;
projektują logo i opracowują je w formie graficznej;
przygotowują główny cel organizacji (misja organizacji);
definiują główne zadania organizacji.
Metryczka
Tytuł
Chronimy przyrodę
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Chronimy przyrodę
Przedmiot
Przyroda
Etap edukacyjny
II etap kształcenia, szkoła podstawowa
Podstawa programowa
Uczeń wymienia formy ochrony przyrody stosowane w Polsce, wskazuje na mapie parki narodowe, podaje przykłady rezerwatów przyrody, pomników przyrody i gatunków objętych ochroną, występujących w najbliższej okolicy.
Nowa podstawa programowa
VII. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły. Uczeń:
wskazuje miejsca występowania obszarów chronionych, pomników przyrody, obiektów zabytkowych w najbliższej okolicy, uzasadnia potrzebę ich ochrony
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006, Kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
wyjaśnia, czym jest bioróżnorodność;
wymienia i charakteryzuje wybrane formy ochrony przyrody (pomnik przyrody, rezerwat, park narodowy);
uzasadnienia konieczność ochrony przyrody.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140167/v/latest/t/student‑canon/m/iILrNIeeKC#iILrNIeeKC_d5e111