Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Gospodarka Stanów Zjednoczonych w XIX wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, czym charakteryzował się amerykański sposób produkcji i jaka była jego geneza;
wymienia elementy, które wpłynęły na rozwój Stanów Zjednoczonych;
przedstawia filozofię biznesu Henry’ego Forda.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Gospodarka Stanów Zjednoczonych w XIX wieku”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu (w postaci zadawanych przez uczniów pytań dotyczących tego, czego chcieliby się dowiedzieć w związku z tematem lekcji).
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Może poprosić wybraną osobę o krótkie przypomnienie historii powstania Stanów Zjednoczonych oraz ich rozwoju terytorialnego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Przedstaw filozofię biznesu według Henry’ego Forda. Jakie cechy powinien mieć człowiek przystępujący do interesów?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale i swoją wiedzę. Po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej dwójki uczniowskiej prezentują swoją propozycję odpowiedzi, pozostałe osoby w klasie mogą się do niej odnosić i uzupełniać. W podobny sposób uczniowie w parach wykonują polecenie nr 5, wyjaśniając, czemu służyć miała drobiazgowa organizacja pracy i dyscyplina w amerykańskim przedsiębiorstwie.
Praca z drugim multimedium. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film + Sprawdź się”. Wybrana osoba czyta polecenie nr 2: „Wymień elementy, które wpłynęły na rozwój Stanów Zjednoczonych. Który z nich uważasz za najistotniejszy i dlaczego? Uzasadnij odpowiedź”. Po zapoznaniu się z pierwszym z filmów uczniowie dzielą się na 4- lub 5‑osobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je.
Faza podsumowująca:
Prowadzący, nawiązując do polecenia nr 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”, prosi wybraną osobę albo ochotnika o scharakteryzowanie polityki gospodarczej Stanów Zjednoczonych drugiej połowy XIX wieku.
Jako podsumowanie lekcji „Gospodarka Stanów Zjednoczonych w XIX wieku” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, dokonuje oceny pracy osoby, która przedstawiła swoją prezentację na początku fazy realizacyjnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Zapoznaj się z drugim z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do neigo polecenia.
Materiały pomocnicze:
Brogan H, Historia Stanów Zjednoczonych. Wrocław‑Warszawa‑Kraków 2004.
Chwalba A., Historia. Wiek XIX, Warszawa 2008.
Gołębiowski M, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Audiobook” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.