Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Gospodarka Stanów Zjednoczonych w XIX wieku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
3) omawia przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich, Stanów Zjednoczonych i Japonii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje, czym charakteryzował się amerykański sposób produkcji i jaka była jego geneza;

  • wymienia elementy, które wpłynęły na rozwój Stanów Zjednoczonych;

  • przedstawia filozofię biznesu Henry’ego Forda.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Gospodarka Stanów Zjednoczonych w XIX wieku”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu (w postaci zadawanych przez uczniów pytań dotyczących tego, czego chcieliby się dowiedzieć w związku z tematem lekcji).

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Może poprosić wybraną osobę o krótkie przypomnienie historii powstania Stanów Zjednoczonych oraz ich rozwoju terytorialnego.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Przedstaw filozofię biznesu według Henry’ego Forda. Jakie cechy powinien mieć człowiek przystępujący do interesów?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale i swoją wiedzę. Po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej dwójki uczniowskiej prezentują swoją propozycję odpowiedzi, pozostałe osoby w klasie mogą się do niej odnosić i uzupełniać. W podobny sposób uczniowie w parach wykonują polecenie nr 5, wyjaśniając, czemu służyć miała drobiazgowa organizacja pracy i dyscyplina w amerykańskim przedsiębiorstwie.

  3. Praca z drugim multimedium. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film + Sprawdź się”. Wybrana osoba czyta polecenie nr 2: „Wymień elementy, które wpłynęły na rozwój Stanów Zjednoczonych. Który z nich uważasz za najistotniejszy i dlaczego? Uzasadnij odpowiedź”. Po zapoznaniu się z pierwszym z filmów uczniowie dzielą się na 4- lub 5‑osobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je.

Faza podsumowująca:

  1. Prowadzący, nawiązując do polecenia nr 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”, prosi wybraną osobę albo ochotnika o scharakteryzowanie polityki gospodarczej Stanów Zjednoczonych drugiej połowy XIX wieku.

  2. Jako podsumowanie lekcji „Gospodarka Stanów Zjednoczonych w XIX wieku” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...

  3. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, dokonuje oceny pracy osoby, która przedstawiła swoją prezentację na początku fazy realizacyjnej.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. (Dla uczniów chętnych) Zapoznaj się z drugim z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do neigo polecenia.

Materiały pomocnicze:

Brogan H, Historia Stanów Zjednoczonych. Wrocław‑Warszawa‑Kraków 2004.

Chwalba A., Historia. Wiek XIX, Warszawa 2008.

Gołębiowski M, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne:

  • Informacje z sekcji „Audiobook” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.