Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.

RICIF9QbnV7pi
Film opowiadający o gospodarce Stanów Zjednoczonych w XIX wieku.
Polecenie 2

Wymień elementy, które wpłynęły na rozwój Stanów Zjednoczonych. Który z nich uważasz za najistotniejszy i dlaczego? Uzasadnij odpowiedź.

ROOZkoYyX8uQI
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Scharakteryzuj politykę gospodarczą Stanów Zjednoczonych drugiej połowy XIX wieku.

RJk2Eed0By82d
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1KYx1AFY7L6U
Film opowiadający o gospodarce Stanów Zjednoczonych w XIX wieku.
Polecenie 4

Rozstrzygnij, czy rzeczywiście protestancki etos pracy miał wpływ na dynamiczny rozwój gospodarki amerykańskiej.

RJk2Eed0By82d
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij, dlaczego taśma produkcyjna Forda stała się jednym z symboli Ameryki.

RJk2Eed0By82d
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 1

Porównaj źródła A i B. Następnie wskaż stwierdzenia fałszywe i prawdziwe. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do obu źródeł.

Źródło A:

1
Henryk Sienkiewicz Listy z Ameryki

W [...] główne ciekawości miasta to hotele i banki, czyli inaczej mówiąc: nie ma tu żadnych pamiątek historycznych, żadnych ciekawości. [...] W New Yorku masz tylko kupców. Handel, handel i handel, business i business, oto, co widzisz od rana do wieczora, o czym ustawicznie słyszysz i czytasz. [...]. Chcąc opisać to miasto, nie wiedzieć, od czego zacząć, gdzie zaczepić myśl i oko i jedna ulica podobna do drugiej, wszędzie ruch, gwar i ścisk, tłumy powozów i omnibusów; mieszkańcy śpieszą się z gorączką na twarzy i w ruchach, jak gdyby mieli pomieszanie zmysłów. Pośpiech ten widzisz wszędzie: w budowie domów, ulic, chodników. Jedno zrobione i doprowadzone do możliwej doskonałości, drugie zaledwie poczęte. [...] Wystawy sklepowe nad podziw świetne i bogate, ale urządzone bez smaku. Na chodnikach przed lustrzanymi szybami sklepów leżą kupy śmieci. Miasto zabłocone, brudne, źle wybrukowane; miejscami stoją małe kałuże czarnego błota, [...] Między pysznymi powozami, omnibusami jeżdżą wozy ładowne ogromnymi pakami towarów lub przechadzają się świnie, nie wiadomo do kogo należące, z powystrzępianymi przez psy uszami.  [...] Schodzimy teraz trochę na dół ku ulicom portowym. [...] Nieporządek [tu] jeszcze większy, błoto częstokroć nie pozwala przejść przez ulicę. Między ludnością spotykamy coraz więcej Murzynów. Są to furmani, wyrobnicy, tragarze towarów itp. Ubrani są po największej części tylko w spodnie i flanelowe koszule. [...] Obok Murzynów w tych dzielnicach miasta tulą się także w mizernych, brudnych nad wszelki wyraz i ciasnych domach biedni emigranci, którzy zwabieni wieścią o łatwym zarobku w Ameryce, przyjechali tu, mając zaledwie czym opłacić przewóz za Ocean. Zarobek w Ameryce istotnie nader jest łatwy, ale w głębi kraju, na Dalekim Zachodzie; w samym zaś New Yorku panuje przeludnienie i dlatego najbiedniejsi właśnie z emigrantów, którzy nie mają czym opłacić dalszej, bardzo kosztownej kolejami podróży, mrą z głodu, chłodu i wszelkiej nędzy.

A Źródło: Henryk Sienkiewicz, Listy z Ameryki. Cytat za: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/sienkiewicz-listy-z-podrozy-do-ameryki.html.

Źródło B:

RjV8JohaCUFNs
Źródło: Getty Images, domena publiczna.
Rkx7DzDPAXime
Łączenie par. . Oba źródła ukazują Nowy Jork jako miasto kosmopolityczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Źródła A i B wyrażają fascynację autorów żywotnością oraz przedsiębiorczością mieszkańców miasta. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W obu źródłach pojawiają się przynajmniej dwa identyczne elementy, które mają świadczyć o nie najlepszych warunkach higienicznych w mieście. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cechą dzielnic portowych Nowego Jorku jest przemieszanie biednych mieszkańców - czarnoskórych oraz emigrantów - z bogatymi przedstawicielami burżuazji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RQYX9nRotOnEe
A: (Uzupełnij) B: (Uzupełnij) C: (Uzupełnij) D: (Uzupełnij).
RzYGREGOac8Zk
Wskaż elementy charakterystyczne dla społeczeństwa kapitalistycznego, na które zwrócili uwagę twórcy obu źródeł. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedsiębiorczość, 2. Nierówności społeczne, 3. Industrializacja, 4. Równość szans, 5. Rozwój handlu i usług, 6. Amerykański model organizacji produkcji, 7. Agraryzacja miasta, 8. Rozwój infrastruktury miejskiej
2
Ćwiczenie 2

Wybierz stwierdzenie, które najlepiej charakteryzuje różnice w przedstawieniu roli  amerykańskich przedsiębiorstw kolejowych przez autorów źródeł A i B.

Źródło A:

R1X8F87BeIbcr
Napisy: tabliczka na torsie postaci ludzkiej: Zwykły człowiek.
Napis pod postacią: Amerykanin z Nowego Jorku.
Tabliczka wbita w ziemię na pierwszym planie: Uwaga. Specjalne ceny i przywileje dla trustów.
Napis na kolejce: Trust kolejowy.
Tabliczka po prawej stronie od lokomotywy: Niebezpieczeństwo. Uwaga na sygnał.
Tabliczka z tyłu: Do płukania kapitału.
Źródło: domena publiczna.

Źródło B:

1
Henryk Sienkiewicz o gospodarczym znaczeniu budowy kolei żelaznych w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XIX w.

Inne pytanie jest: czy takie koleje prowadzone przez kraje puste do jakichś placówek cywilizacji [...] opłacają się przedsiębiorcom? - ale i na to pytanie niepodobna inaczej odpowiedzieć jak twierdząco. Przede wszystkim są przedsięwzięcia obliczone na lata, na przyszłość. Arizona np. jest krajem dziś jeszcze prawie pustym, ale przedsiębiorcy liczą na to, że przestanie być pustym, gdy kolej ułatwi do niej drogę. Wiedzą dobrze, że bogactwa naturalne tego kraju, niewyczerpane kopalnie srebra, ściągną mnóstwo górników z całych Stanów, że za górnikami pójdą handlujący, za tymi kolejno rolnicy, że powznoszą się miasta, powstanie przemysł, a w końcu prace i nakłady aż nadto obfity plon przyniosą. Jednym słowem: w Ameryce koleje otwierają nowe kraje. [...] Kolonie wychodźców przybywają z Europy z zamiarem osiedlenia się w Nowym Świecie. [...] Koloniści osiadają gromadnie po kilkadziesiąt i więcej familii, śmiało zapuszczają się w nieznane strony, nie lękając się ani Indian, ani odległości, byle znaleźć ziemię urodzajną, dostatek wody i drzewa. Z czasem też dochodzą do zamożności i prowadzą życie spokojne. W ten sposób na pustyniach Wielkiego Zachodu powstają miasta, które przez swą odległość stanowią jakby związek państw nowych; w ten sposób także ściąga się ludność w krainy puste, a terytoria zmieniają się z wolna w stany.

B Źródło: Henryk Sienkiewicz o gospodarczym znaczeniu budowy kolei żelaznych w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XIX w. Cytat za: Stany Zjednoczone Ameryki Północnej 1865 - 1914. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 38, oprac. W. Michowicz, Warszawa 1959, s. 55.
RReeDd7tO4YNm
Możliwe odpowiedzi: 1. Oba źródła wyraźnie zdradzają wyraźnie poglądy polityczne autorów. Twórca ilustracji najpewniej był liberałem, stąd jego gruntowna krytyka “diabelskich” praktyk trustów polegających na ograniczaniu wolnej konkurencji. Z kolei Sienkiewicz prezentuje socjalistyczny punkt widzenia i popiera takie działania przedsiębiorców, które pozwalają na awans majątkowy niższym grupom społecznym., 2. Ilustrator potępia praktykę koncentracji usług kolejowych w rękach trustów, które narzucają klientom wygodne dla nich ceny i warunki usług. Natomiast Sienkiewicz podkreśla rolę kolei w zagospodarowaniu olbrzymich połaci Ameryki. Zwraca uwagę, że rozbudowa kolei przyciąga kolonistów, tym samym dając impuls do intensywnej urbanizacji, rozwoju handlu oraz rolnictwa., 3. Ilustracja ma na celu przede wszystkim przekonać odbiorcę, że trusty kolejowe narzucają rabunkowe ceny za bilety, podczas gdy tekst służy głównie zachęcaniu czytelników do emigracji oraz poszukiwania szans awansu społecznego i majątkowego na zachodzie USA., 4. Różnice w interpretacji roli kolei wynikają z tego, że autor ilustracji prezentuje punkt widzenia stosunkowo dobrze wykształconych, ale niezbyt zamożnych Nowojorczyków, natomiast Sienkiewicz stara się przyjrzeć roli kolei w USA w sposób zupełnie bezstronny.
Ćwiczenie 2
RfIKjFv8pvwxa
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.