Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.
Wymień elementy, które wpłynęły na rozwój Stanów Zjednoczonych. Który z nich uważasz za najistotniejszy i dlaczego? Uzasadnij odpowiedź.
Scharakteryzuj politykę gospodarczą Stanów Zjednoczonych drugiej połowy XIX wieku.
Rozstrzygnij, czy rzeczywiście protestancki etos pracy miał wpływ na dynamiczny rozwój gospodarki amerykańskiej.
Wyjaśnij, dlaczego taśma produkcyjna Forda stała się jednym z symboli Ameryki.
Porównaj źródła A i B. Następnie wskaż stwierdzenia fałszywe i prawdziwe. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do obu źródeł.
Źródło A:
Listy z AmerykiW [...] główne ciekawości miasta to hotele i banki, czyli inaczej mówiąc: nie ma tu żadnych pamiątek historycznych, żadnych ciekawości. [...] W New Yorku masz tylko kupców. Handel, handel i handel, business i business, oto, co widzisz od rana do wieczora, o czym ustawicznie słyszysz i czytasz. [...]. Chcąc opisać to miasto, nie wiedzieć, od czego zacząć, gdzie zaczepić myśl i oko i jedna ulica podobna do drugiej, wszędzie ruch, gwar i ścisk, tłumy powozów i omnibusów; mieszkańcy śpieszą się z gorączką na twarzy i w ruchach, jak gdyby mieli pomieszanie zmysłów. Pośpiech ten widzisz wszędzie: w budowie domów, ulic, chodników. Jedno zrobione i doprowadzone do możliwej doskonałości, drugie zaledwie poczęte. [...] Wystawy sklepowe nad podziw świetne i bogate, ale urządzone bez smaku. Na chodnikach przed lustrzanymi szybami sklepów leżą kupy śmieci. Miasto zabłocone, brudne, źle wybrukowane; miejscami stoją małe kałuże czarnego błota, [...] Między pysznymi powozami, omnibusami jeżdżą wozy ładowne ogromnymi pakami towarów lub przechadzają się świnie, nie wiadomo do kogo należące, z powystrzępianymi przez psy uszami. [...] Schodzimy teraz trochę na dół ku ulicom portowym. [...] Nieporządek [tu] jeszcze większy, błoto częstokroć nie pozwala przejść przez ulicę. Między ludnością spotykamy coraz więcej Murzynów. Są to furmani, wyrobnicy, tragarze towarów itp. Ubrani są po największej części tylko w spodnie i flanelowe koszule. [...] Obok Murzynów w tych dzielnicach miasta tulą się także w mizernych, brudnych nad wszelki wyraz i ciasnych domach biedni emigranci, którzy zwabieni wieścią o łatwym zarobku w Ameryce, przyjechali tu, mając zaledwie czym opłacić przewóz za Ocean. Zarobek w Ameryce istotnie nader jest łatwy, ale w głębi kraju, na Dalekim Zachodzie; w samym zaś New Yorku panuje przeludnienie i dlatego najbiedniejsi właśnie z emigrantów, którzy nie mają czym opłacić dalszej, bardzo kosztownej kolejami podróży, mrą z głodu, chłodu i wszelkiej nędzy.
Źródło B:
Wybierz stwierdzenie, które najlepiej charakteryzuje różnice w przedstawieniu roli amerykańskich przedsiębiorstw kolejowych przez autorów źródeł A i B.
Źródło A:
Źródło B:
Henryk Sienkiewicz o gospodarczym znaczeniu budowy kolei żelaznych w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XIX w.Inne pytanie jest: czy takie koleje prowadzone przez kraje puste do jakichś placówek cywilizacji [...] opłacają się przedsiębiorcom? - ale i na to pytanie niepodobna inaczej odpowiedzieć jak twierdząco. Przede wszystkim są przedsięwzięcia obliczone na lata, na przyszłość. Arizona np. jest krajem dziś jeszcze prawie pustym, ale przedsiębiorcy liczą na to, że przestanie być pustym, gdy kolej ułatwi do niej drogę. Wiedzą dobrze, że bogactwa naturalne tego kraju, niewyczerpane kopalnie srebra, ściągną mnóstwo górników z całych Stanów, że za górnikami pójdą handlujący, za tymi kolejno rolnicy, że powznoszą się miasta, powstanie przemysł, a w końcu prace i nakłady aż nadto obfity plon przyniosą. Jednym słowem: w Ameryce koleje otwierają nowe kraje. [...] Kolonie wychodźców przybywają z Europy z zamiarem osiedlenia się w Nowym Świecie. [...] Koloniści osiadają gromadnie po kilkadziesiąt i więcej familii, śmiało zapuszczają się w nieznane strony, nie lękając się ani Indian, ani odległości, byle znaleźć ziemię urodzajną, dostatek wody i drzewa. Z czasem też dochodzą do zamożności i prowadzą życie spokojne. W ten sposób na pustyniach Wielkiego Zachodu powstają miasta, które przez swą odległość stanowią jakby związek państw nowych; w ten sposób także ściąga się ludność w krainy puste, a terytoria zmieniają się z wolna w stany.