Dla nauczyciela
Autor: Janusz Karkut Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obraz okręgu w symetrii względem prostej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu);
4) posługuje się równaniem okręgu
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza równanie obrazu okręgu w symetrii względem prostej o równaniu ;
wyznacza równanie obrazu okręgu w symetrii względem prostej o równaniu ;
wyznacza równanie obrazu okręgu w symetrii względem prostej o równaniu ;
stosuje poznane zależności do rozwiązywania zadań z geometrii analitycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych
dyskusja
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Pracując w parach, uczniowie analizują się przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz w sekcji „Symulacja interaktywna”. Porównują swoje notatki, dyskutują nad wątpliwościami.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne ćwiczenia z sekcji Przeczytaj do rozwiązania (wybrane z ćwiczeń 3‑8).
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń i wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑2 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Symetria osiowaSymetria osiowa
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać symulację interaktywną jako pomoc przy pracy w grupach na lekcji oraz do utrwalenia informacji w domu.