Dla nauczyciela
Autor: Beata Kuna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie funkcji odwrotnej do danej funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , ;
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) posługuje się złożeniami funkcji;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
kompetencje obywatelskie
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprawdza, czy istnieje funkcja odwrotna do danej funkcji
wyznacza wzór funkcji odwrotnej do danej funkcji
wyznacza wzór funkcji odwrotnej do funkcji będącej złożeniem dwóch bijekcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają co to jest element odwrotny i przeciwny w mnożeniu i dodawaniu.
Nauczyciel razem z uczniami przypomina definicję funkcji odwrotnej. Pokazuje diagram albo go rysuje. Przypomina własność różnowartościowości i „na” funkcji.
Następnie nauczyciel podaje temat lekcji i wraz z uczniami określa cele i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia przykład 1, zwraca uwagę na uzasadnienie różnowartościowości i „na” funkcji z definicji.
Uczniowie zapoznają się z infografiką. Zgłaszają pytania, na które odpowiada nauczyciel.
Przykład 2 uczniowie rozwiązują samodzielnie.
Nauczyciel wykazuje twierdzenie o różnowartościowości funkcji rosnącej. Pozostawia treść na tablicy mówiąc, że będziemy z niego korzystać przy następnych przykładach. Uczniowie rozwiązują Przykład 3.
Nauczyciel dopisuje na tablicy twierdzenia o monotoniczności funkcji złożonych. Wspólnie z uczniami omawia Przykład 4.
Nauczyciel wykazuje Twierdzenie 2 i omawia Przykład 5.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem przykładów, które pojawiły się na lekcji.
Praca domowa:
Uczeń rozwiązuje zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Monotoniczność funkcjiMonotoniczność funkcji
Dziedzina funkcjiDziedzina funkcji
Zbiór wartości funkcjiZbiór wartości funkcji
Wskazówki metodyczne:
Polecenia związane z Infografiką można wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału lub przygotowania do matury.
Infografikę można wykorzystać podczas realizacji lekcji „Funkcja odwrotna”.