Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Kuna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wyznaczanie funkcji odwrotnej do danej funkcji

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji y=f(x) szkicuje wykresy funkcji y=f(xa), y=f(x)+b, y=f(x), y=f(-x);
13) posługuje się funkcją f(x)=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) posługuje się złożeniami funkcji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • sprawdza, czy istnieje funkcja odwrotna do danej funkcji

  • wyznacza wzór funkcji odwrotnej do danej funkcji

  • wyznacza wzór funkcji odwrotnej do funkcji będącej złożeniem dwóch bijekcji

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa kierowana

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają co to jest element odwrotny i przeciwny w mnożeniu i dodawaniu.

  2. Nauczyciel razem z uczniami przypomina definicję funkcji odwrotnej. Pokazuje diagram albo go rysuje. Przypomina własność różnowartościowości i „na” funkcji.

  3. Następnie nauczyciel podaje temat lekcji i wraz z uczniami określa cele i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia przykład 1, zwraca uwagę na uzasadnienie różnowartościowości i „na” funkcji z definicji.

  2. Uczniowie zapoznają się z infografiką. Zgłaszają pytania, na które odpowiada nauczyciel.

  3. Przykład 2 uczniowie rozwiązują samodzielnie.

  4. Nauczyciel wykazuje twierdzenie o różnowartościowości funkcji rosnącej. Pozostawia treść na tablicy mówiąc, że będziemy z niego korzystać przy następnych przykładach. Uczniowie rozwiązują Przykład 3.

  5. Nauczyciel dopisuje na tablicy twierdzenia o monotoniczności funkcji złożonych. Wspólnie z uczniami omawia Przykład 4.

  6. Nauczyciel wykazuje Twierdzenie 2 i omawia Przykład 5.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem przykładów, które pojawiły się na lekcji.

Praca domowa:

  • Uczeń rozwiązuje zadania z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Polecenia związane z Infografiką można wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału lub przygotowania do matury.

  • Infografikę można wykorzystać podczas realizacji lekcji „Funkcja odwrotna”.