Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jaki sposób wykorzystać zasadę zachowania pędu do opisu zachowania się izolowanego układu ciał? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | burza mózgów, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tor powietrzny lub monety, kapsle, piłeczki, plastelina, kołyska Newtona, film samouczek, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „W jaki sposób wykorzystać zasadę zachowania pędu do opisu zachowania się izolowanego układu ciał?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na początku lekcji wprowadza pojęcie izolowanego układu ciał. Przeprowadza pokaz na torze powietrznym, w którym prezentuje zderzenia. Jeśli nie ma toru powietrznego, może zademonstrować np. zderzenie monet, kapsli, piłeczek, a także kołyskę Newtona. Analizując pokaz nauczyciel odnosi się do zasady zachowania pędu jako narzędzia do opisu zachowania się układu. Uczniowie w formie burzy mózgów podają i analizują inne przykłady układów izolowanych oraz takich, które mogą zostać przybliżone modelem układu izolowanego. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie zapoznają się z tekstem e‑materiału i filmem. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, w grupach, rozwiązują zadania: 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając powtórnie tekst e‑materiału i oglądając film samouczek. Uczniowie rozwiązują w domu zadania 1‑4 z zestawu zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może zostać wykorzystany przed lekcją. |