Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Symetria względem początku układu współrzędnych w ujęciu analitycznym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się>
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza współrzędne obrazu danego punktu w symetrii względem punktu ,
wyznacza obraz danej figury w symetrii względem punktu ,
wyznacza równanie obrazu danej figury w symetrii względem punktu .
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
metoda tekstu przewodniego;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel określa temat lekcji: „Symetria względem początku układu współrzędnych w ujęciu analitycznym” oraz cele, wybrana osoba formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, a następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń w temacie: „Symetria względem początku układu współrzędnych w ujęciu analitycznym”.
Praca domowa:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Aplet” i rozwiązują polecenia z nim związane.
Materiały pomocnicze:
Obraz wielokąta w symetrii środkowej o środku w początku układu współrzędnychObraz wielokąta w symetrii środkowej o środku w początku układu współrzędnych
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Aplet” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w temacie „Symetria względem początku układu współrzędnych w ujęciu analitycznym”.