Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Wioleta Kopek‑Putała
Przedmiot: chemia
Temat: Jaką rolę pełni stężony kwas siarkowy(VI) w reakcji estryfikacji?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
3) projektuje i przeprowadza reakcje estryfikacji; pisze równania reakcji alkoholi z kwasami karboksylowymi; wskazuje funkcję stężonego .
Zakres rozszerzony
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
3) projektuje i przeprowadza reakcje estryfikacji; pisze równania reakcji alkoholi z kwasami nieorganicznymi i karboksylowymi; wskazuje na funkcję stężonego .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje budowę estrów i wybrane ich zapachy;
charakteryzuje, czym jest wiązanie estrowe;
rozpoznaje i wskazuje grupę funkcyjną jaką posiadają estry.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek
okienko informacyjne;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel stawia na stole po lewej stronie stołu zestaw odczynników: kwas etanowy (octowy), alkohol etylowy, a po prawej stronie perfumy lub olejek zapachowy, ewentualnie odświeżacz powietrza, i pojemnik z tlenkiem wodoru (wodą). Następnie zadaje pytanie uczniom: Jakiego istotnego odczynnika chemicznego brakuje, aby mogła zajść “pewna” reakcja chemiczna z zastosowaniem substancji chemicznych, które stoją po lewej stronie stołu? Jaki związek chemiczny można otrzymać z tych odczynników?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego obecność kwasu siarkowego(VI) jest nieodzowna do przebiegu reakcji estryfikacji?”.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio. Prowadzący sprawdza wiedzę wyjściową uczniów, zadając pytania: jak zbudowane są estry? Jak tworzy się nazwy estrów?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom dobrać się w grupy. Ich zadaniem będzie wyszukanie w dostępnych źródłach informacji na temat: co to jest katalizator, czym się cechuje, jakie są rodzaje katalizatorów, a następnie ułożenie do zdobytych informacji zadania w postaci krzyżówki, rebusów. W przypadku krzyżówki, uczniowie mogą skorzystać z generatora, np. Quizziz. Po wykonaniu zadania, chętne osoby prezentują efekt swojej pracy na forum klasy, a pozostali uczniowie rozwiązują zadanie.
Nauczyciel poleca pracę w parach z filmem samouczkiem, który przedstawia rolę katalizatora w reakcji estryfikacji. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie analizują treści w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, dotyczące równań reakcji otrzymywania estrów. Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji estryfikacji na tablicy – chętni uczniowie zapisują przykłady na tablicy, a pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność zapisu.
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje, np. katalizator. W drugim podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie okienko może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu. Po wyznaczonym czasie, chętni uczniowie mogą zaprezentować swoje efekty na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej, zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie w ramach podsumowania.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji. 2. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jaka jest rola katalizatora w samochodach benzynowych?”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek można zastosować podczas zajęć z nazewnictwa estrów, mechanizmu estryfikacji lub podczas powtórzenia wiadomości z tematu estrów. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do samokształcenia celem uzupełnienia luk kompetencyjnych. Nauczyciel medium może też wykorzystać w ramach metody lekcji odwróconej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów.
Odczynniki chemiczne: kwas etanowy (octowy), alkohol etylowy, perfumy lub olejek zapachowy ewentualnie odświeżacz powietrza i pojemnik z tlenkiem wodoru (wodą).