Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ri1zWVekT8iVw1
Ćwiczenie 1
Z podanych nazw rodzin związków chemicznych wybierz tą/te, z których nie powstają estry. Możliwe odpowiedzi: 1. Wodorotlenki, 2. Fenole, 3. Kwasy nieorganiczne, 4. Alkohole
RI4FZTITNev4C1
Ćwiczenie 2
Wśród podanych wzorów wybierz katalizatory kwaśne. Możliwe odpowiedzi: 1. H3PO4, 2. HCl, 3. H2SO4, 4. CH3OH
R13SpzD0qWrCg1
Ćwiczenie 3
Jak nazywa się zjawisko przyspieszania reakcji chemicznej? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Kataliza, 2. Inhibicja, 3. Substytucja, 4. Elektroliza
RZQ2TEUoSE2Ab1
Ćwiczenie 4
Katalizator przyspiesza/opóźnia zajście reakcji chemicznej. Aby zapewnić wysoką wydajności reakcji estryfikacji, należy z układu usunąć przynajmniej jeden z produktów reakcji/ katalizator.
RtTe8JL09UlBR2
Ćwiczenie 5
Pogrupuj poniższe elementy. Wpływa na szybkość reakcji: Możliwe odpowiedzi: 1. katalizator, 2. spadek temperatury, 3. laborant, 4. rozpuszczalnik Nie wpływa na szybkość reakcji: Możliwe odpowiedzi: 1. katalizator, 2. spadek temperatury, 3. laborant, 4. rozpuszczalnik
21
Ćwiczenie 6

Dlaczego w reakcjach estryfikacji używa się jako katalizatora kwasu siarkowego(VI)?

R7vi22xbiv7Xn
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Napisz w zeszycie równania reakcji estryfikacji kwasu borowego z alkoholem etylowym. Nazwij otrzymane produkty.

RRZO1Xgdmih4T
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RybOCnzIzqAFr
Ćwiczenie 7
Zaznacz nazwy produktów wieloetapowej reakcji estryfikacji kwasu borowego i etanolu. Możliwe odpowiedzi: 1. diwodoroboran etylu, 2. wodoroboran dietylu, 3. boran trietylu, 4. boran etylu, 5. etyloboran, 6. dietyloboran
31
Ćwiczenie 8

Kasia zapisała na tablicy „ogólne” równanie reakcji otrzymywania estru.

R1-COOH+R2-OHH2SO4R1-COO-R2+H2O

Nauczycielka chemii tylko częściowo zaakceptowała jej odpowiedź i w związku z tym poprosiła o jej doprecyzowanie. W międzyczasie Tomek i Marek próbowali skorzystać z informacji Kasi i przeprowadzić reakcję otrzymywania estru przy stanowisku laboratoryjnym. Chłopcy odszukali potrzebne ich zdaniem substraty i przystąpili do pracy. Tomek otrzymał piękny zapach w probówce, natomiast Markowi ta sztuka się nie udała. Jaki błąd podczas przygotowania substratów mógł popełnić Marek?

RlZjemfd4zFTY
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Dlaczego stare wino, w porównaniu do tego świeżo otwartego, ma zapach podobny do ostrego octu?

R1BOlhZGYhemd
Odpowiedź: (Uzupełnij).