Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czy potrzebne są w Polsce autostrady?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
12) analizuje przyczyny zmian i zróżnicowanie sieci transportu w Polsce, wskazuje główne węzły oraz terminale transportowe i przedstawia ich znaczenie dla gospodarki kraju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia rozwój polskiej sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz identyfikuje pozytywne efekty jej rozbudowy,
wskazuje wady polskiej sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz proponuje rozwiązania tych problemów,
analizuje czynniki mające wpływ na rozbudowę sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce,
planuje przebieg nowych autostrad i dróg ekspresowych w Polsce.
Strategie nauczania: problemowa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, analiza SWOT
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca wszystkich uczniów w klasie
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Budowa dróg w Polsce. Fakty i mity, doświadczenie i perspektywy, raport PwC na zlecenie GDDKiA, 2013 (dostęp 2.07.2021).
Madej Ł., Polskie autostrady można budować znacznie taniej – cz. I, 11.02.2018, inzynieria.com (dostęp 2.07.2021).
Ministerstwo Infrastruktury, Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014‑2023 (z perspektywą do 2025 r.), gov.pl (dostęp 2.07.2021).
Strona internetowa GDDKiA (dostęp 2.07.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Uczniowie zapisują na karteczkach, w którym kraju jest obecnie najmniejsza gęstość autostrad (długość autostrad w km na 1000 km²). Do wyboru mają Czechy, Polskę, Słowację i Węgry. Poprawna odpowiedź to Polska. Podpisane imieniem i nazwiskiem karteczki z odpowiedziami zbiera nauczyciel. Osoby, które odpowiedziały poprawnie, są zwolnione z pracy domowej.
Krótka dyskusja z uczniami na temat stanu sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Zwrócenie uwagi na konieczność jej rozbudowy. Nauczyciel odsyła uczniów do wstępu i fragmentu Stan autostrad i dróg ekspresowych z części „Przeczytaj” e‑materiału.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem Rozwój autostrad i dróg ekspresowych z sekcji „Przeczytaj”, a następnie o wykonanie samodzielnie 3. ćwiczenia interaktywnego. Odpowiedzi uczniowie prezentują na forum klasy, nauczyciel weryfikuje poprawność.
Następnie nauczyciel prosi o wykonanie w parach 4. ćwiczenia interaktywnego. Krótka dyskusja w klasie o wynikach ćwiczenia.
Nauczyciel rozpoczyna krótką dyskusję na temat pozytywnych aspektów budowy dróg szybkiego ruchu. Chętni uczniowie zabierają głos. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, posiłkując się fragmentem Pozytywne efekty budowy dróg szybkiego ruchu z części „Przeczytaj”.
Nauczyciel wprowadza uczniów w nowy wątek lekcji – wady polskiej sieci autostrad i dróg ekspresowych i rozwiązania tych problemów. Klasa wspólnie wykonuje 5. ćwiczenie interaktywne. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie – innych niż w ćwiczeniu – wad systemu szybkich dróg w Polsce. W razie potrzeby wspiera uczniów.
Nauczyciel omawia cel i zasady przeprowadzania analizy SWOT. Wskazuje, że służy ona porządkowaniu informacji o czynnikach mających wpływ na rozwój danej firmy/obszaru oraz wykorzystaniu ich do opracowania strategii działania opartej na silnych stronach i szansach, przy jednoczesnym eliminowaniu bądź ograniczaniu słabych stron i zagrożeń. Mocne strony i słabe strony to czynniki wewnętrzne, szanse i zagrożenia to czynniki zewnętrzne. Uczniowie wykonują analizę SWOT dotyczącą budowy i rozwoju autostrad i dróg ekspresowych w województwie podlaskim. Ćwiczenie wykonuje cała klasa, nauczyciel czuwa nad pracą uczniów. Zaleca się, aby nauczyciel rozpoczął wypełnianie tabeli SWOT, aby ułatwić uczniom zadanie.
Nauczyciel podsumowuje ćwiczenie. Przypomina, że wypunktowanie czynników rozwoju służy do opracowania scenariuszy rozwoju.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie polecenia do grafiki interaktywnej.
Wykonanie wskazanych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, napisz, jakie czynniki i zagrożenia w kontekście ochrony środowiska należy uwzględnić podczas planowania i budowy autostrad i dróg.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych ocenie wpływu transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 6).