1
Pokaż ćwiczenia:
Ro06ZX8dCCbdy1
Ćwiczenie 1
Łączna długość autostrad w Polsce na dzień 18 sierpnia 2020 wynosiła: Możliwe odpowiedzi: 1. 2494,4 km, 2. 4100,2 km, 3. 1708,5 km, 4. 923,4 km
R1XgBCnmOCYuo1
Ćwiczenie 2
Która z poniższych informacji nie odnosi się do Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T. Możliwe odpowiedzi: 1. Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów., 2. Sieć TEN-T obejmuje sieć bazową i kompleksową., 3. W skład sieci TEN-T wchodzą elementy liniowe jak szlaki drogowe, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci np. portów morskich., 4. Dotychczas Polska nie zaangażowała się w rozwój sieci TEN-T.
ReMkQTzWMTAOI1
Ćwiczenie 3
Pogrupuj każdą trasę łączącą dwa miasta z odpowiednią kategorią drogową (stan na maj 2020 roku). Autostrada Możliwe odpowiedzi: 1. Lublin-Rzeszów, 2. Wrocław-Łódź, 3. Warszawa-Białystok, 4. Warszawa-Olsztyn, 5. Olsztyn-Suwałki, 6. Wrocław-Katowice, 7. Warszawa-Siedlce, 8. Szczecin-Legnica, 9. Katowice-Kraków Droga ekspresowa Możliwe odpowiedzi: 1. Lublin-Rzeszów, 2. Wrocław-Łódź, 3. Warszawa-Białystok, 4. Warszawa-Olsztyn, 5. Olsztyn-Suwałki, 6. Wrocław-Katowice, 7. Warszawa-Siedlce, 8. Szczecin-Legnica, 9. Katowice-Kraków Inna droga Możliwe odpowiedzi: 1. Lublin-Rzeszów, 2. Wrocław-Łódź, 3. Warszawa-Białystok, 4. Warszawa-Olsztyn, 5. Olsztyn-Suwałki, 6. Wrocław-Katowice, 7. Warszawa-Siedlce, 8. Szczecin-Legnica, 9. Katowice-Kraków
RE8M9R87NjwRE2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Na podstawie „Przeczytaj” niniejszego e-materiału oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. . Rozwój polskich autostrad i dróg ekspresowych bez UE byłby bardzo trudny, a najprawdopodobniej w ogóle niemożliwy do udźwignięcia dla państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Polsce w latach 2004-2019 nastąpiło ponad pięciokrotne wydłużenie sieci autostrad i dróg ekspresowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Część autostrad stworzonych w latach 2004-2020 została sfinansowana w oparciu o model koncesyjny, a więc przy udziale kapitału prywatnego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Znakomita większość dróg ekspresowych została wybudowana w latach 2004-2020 z unijnego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Technologie”.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W 2020 roku pobór opłat na płatnych autostradach był w całości oparty na systemie pozycjonowania satelitarnego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W 2020 roku pobór opłat na płatnych autostradach był w całości oparty na systemie pozycjonowania satelitarnego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy wskaż wady polskiej sieci autostrad i dróg ekspresowych.

ROPDKOuOJJO6v
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie poniższej tabeli wskaż rok, który był szczególny pod względem wysokości nakładów na budowę autostrad i dróg ekspresowych oraz wyjaśnij – korzystając z różnych źródeł informacji geograficznej – dwie główne przyczyny takiego stanu rzeczy.

Rok

Krajowy Fundusz Drogowy (w zł)

2004

875 314,90

2005

2 878 383,40

2006

4 721 886,10

2007

3 074 605,20

2008

1 950 770,80

2009

10 111 188,70

2010

16 937 016,50

2011

23 650 966,20

2012

19 656 028,50

2013

10 507 274,90

R1UO9GRa2T9pI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jednym z najczęściej pojawiających się zarzutów wobec realizacji programu sieci autostrad i dróg ekspresowych są wysokie koszty budowy. Koszty są wysokie, mimo że Polska ma korzystne ukształtowanie terenu i nie ma konieczności inwestowania w wiele mostów i tuneli. Na podstawie poniższego tekstu oraz własnej wiedzy wskaż dwa sposoby redukcji kosztów inwestycji drogowych.

1

Łukasz Madej: Jak to jest naprawdę: polskie autostrady, w sensie ich budowania, są jednymi z najdroższych w Europie czy jednak nie?

Jarosław Wielopolski: Rzeczywiście, wydaje się, że w kraju, w którym średnie wynagrodzenie jest znacznie niższe niż w zachodniej części Europy, budowy powinny być zdecydowanie tańsze. Prawda jest taka, że ceny są podobne i naprawdę można dobrać przykłady uzasadniające tezę o ich znacznie wyższym koszcie, jak i odwrotnie. Wszystko można również uzasadnić statystykami, zgodnie z powiedzeniem, iż człowiek i koń mają średnio trzy nogi.

W naszym raporcie o stanie polskich autostrad na przestrzeni ostatnich 25 lat wspominaliśmy o różnych niepotrzebnych wydatkach, takich jak choćby nadmiernie rozbudowane ekrany czy trudności formalne w uzyskaniu wszelkich wymaganych pozwoleń. Dodatkowe koszty generują także przedłużające się procedury administracyjne. Kolejne czynniki wpływające na wysokość cen to kumulacja robót na drogach i kolejach w tym samym czasie oraz coraz bardziej dotkliwy problem braku rąk do pracy.

Istotne są także kwestie związane z logistyką dostaw kruszywa. Ceny jednak mimo wszystko nie szybują tak bardzo, jakby się mogło wydawać, bo nasz rynek jest bardzo szeroko, żeby nie powiedzieć – za szeroko otwarty na światową konkurencję. Jedni, widząc absolutnie nieelastyczne podejście zamawiających, schodzą z rynku, inni natychmiast na to miejsce wchodzą, licząc, że to właśnie im się uda. Podsumowując, wydaje mi się, że ceny budowy autostrad nie odbiegają od tych na Zachodzie. Gdyby jednak zarządzać nimi w zgodzie ze standardami FIDIC, czyli zgodnie ze sprawiedliwym podziałem ryzyka, oraz znosząc bariery administracyjne, można by było budować je znacznie taniej.

Indeks górny Ł. Madej, Polskie autostrady można budować znacznie taniej – cz. I, 11.02.2018, inzynieria.com (dostęp 2.07.2021). Indeks górny koniec

R17BEZH4K8Q0u
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na mapie przedstawiono przebieg nowej trasy szybkiego ruchu – Via Carpatia, która ma stanowić na większości odcinków część transeuropejskiej sieci transportowej TEN‑T. Jest to obecnie priorytet infrastruktury drogowej Polski, którego koszt budowy szacowany jest na 30 mld PLN. Trasa może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.

RbDUxXYY0CGXK
Źródło: gov.pl, domena publiczna.

W niedalekiej przyszłości planowana jest budowa trasy szybkiego ruchu – Via Carpatia, która ma stanowić na większości odcinków część transeuropejskiej sieci transportowej TEN‑T. Jest to obecnie priorytet infrastruktury drogowej Polski, którego koszt budowy szacowany jest na 30 mld PLN. Trasa może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.

Na podstawie różnych źródeł informacji geograficznej przedstaw trzy argumenty za i przeciw planowanej inwestycji.

R1cUgJLcMi3X1
(Uzupełnij).
RnV331GIcBWko
Via Carpatia jest inwestycją na siłę, gdyż: (Uzupełnij).