Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Europejska integracja gospodarcza.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe. Uczeń:
8) wymienia obowiązujące akty prawa pierwotnego Unii Europejskiej; lokalizuje jej państwa członkowskie; przedstawia podstawowe obszary i zasady działania Unii Europejskiej;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
II. Świat i Polska w latach 1945‑1956. Uczeń:
8) stosuje swoją wiedzę o związkach państw i pokrewieństwie narodów do charakterystyki początków integracji europejskiej na polu gospodarczym i politycznym (do 1957 roku) ze wskazaniem jej głównych powodów ideowych (chrześcijański światopogląd ,,Ojców Założycieli''), kulturowych (bliskość narodów europejskich) oraz politycznych (obawa przed ekspansją sowiecką, przygotowanie się na odbiór amerykańskiej pomocy w ramach tzw. planu Marshalla, rozwiązanie ,,problemu niemieckiego'' przez integrację gospodarki RFN z innymi gospodarkami zachodnimi);
III. Świat i Polska w latach 1956‑1970. Uczeń:
1) przedstawia okoliczności i zasady traktatów rzymskich z 1957 roku oraz charakteryzuje funkcjonowanie Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej;
VI. Świat i Polska w latach 1991‑2001. Uczeń:
2) charakteryzuje kolejne etapy integracji europejskiej po 1992 roku (traktat z Maastricht, powstanie Unii Europejskiej, wprowadzenie waluty euro);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Integracja europejska. Uczeń:
3) przedstawia integrację w ramach Unii Europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od wspólnego rynku do unii gospodarczo‑walutowej) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu o Unii Europejskiej (traktatu z Maastricht), traktatu amsterdamskiego i traktatu nicejskiego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie integracji gospodarczej;

  • wyjaśnia funkcjonalistyczną koncepcję integracji europejskiej;

  • charakteryzuje etapy integracji gospodarczej według Béli Balassy;

  • analizuje historię gospodarczej integracji europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i linii chronologicznej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • smartfony uczniów z dostępem do internetu;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat przyczyn trwałości integracji europejskiej w ramach Unii Europejskiej w porównaniu do wcześniejszych prób jednoczenia kontynentu pod jedną władzą. Może w tym celu wykorzystać zamieszczoną we wprowadzeniu ilustrację.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Praca z multimedium – linia chronologiczna. Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi losowy element z osi czasu (np. zgodnie z numerami z dziennika; trudniejsze elementy można przydzielić parze uczniów).

2. Zapoznanie się z elementami osi czasu na smartfonach; wyjaśnienie uczniowskich wątpliwości.

3. Po upływie czasu wyznaczonego na przygotowanie się nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej kolejne pozycje osi czasu, a poszczególni uczniowie przedstawiają własnymi słowami zaprezentowane wydarzenia/postaci/dokumenty. Wypowiedzi uczniów układają się w spójną historię o europejskiej integracji gospodarczej.

4. Analiza schematu przedstawiającego etapy integracji gospodarczej według Béli Balassy, a następnie w parach rozwiązanie ćwiczenia 2. Wspólne omówienie odpowiedzi. Dodatkowo nauczyciel może poprosić uczniów, aby przywołali odpowiedni wpis z osi czasu, będący realizacją założeń danego etapu integracji gospodarczej w praktyce integracji europejskiej.

5. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8, a następnie porównują rozwiązania w parach. Po upływie czasu wyznaczonego na realizację zadania pary, w których wystąpiły rozbieżności w rozwiązaniach, przedstawiają swoje propozycje na forum klasy. Wszyscy uczniowie dyskutują na temat poprawności rozwiązań.

Faza podsumowująca

1. W celu podsumowania treści analizowanych podczas zajęć uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

2. Uczniowie są pytani o to, które wydarzenia w historii ekonomicznej integracji europejskiej wydały im się najważniejsze i dlaczego.

Praca domowa:

Napisz rozprawkę pt. „Europejska integracja gospodarcza – sukces czy porażka?”. Pamiętaj o wielostronnym ujęciu zagadnienia.

Materiały pomocnicze:

A. Budnikowski, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Linia chronologiczna może być wykorzystana do lekcji powtórkowej. Przed zajęciami uczniowie zapoznają się z jej treści i układają pytania do quizu sprawdzającego.