Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Europejska integracja gospodarcza.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie integracji gospodarczej;
wyjaśnia funkcjonalistyczną koncepcję integracji europejskiej;
charakteryzuje etapy integracji gospodarczej według Béli Balassy;
analizuje historię gospodarczej integracji europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i linii chronologicznej.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
smartfony uczniów z dostępem do internetu;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat przyczyn trwałości integracji europejskiej w ramach Unii Europejskiej w porównaniu do wcześniejszych prób jednoczenia kontynentu pod jedną władzą. Może w tym celu wykorzystać zamieszczoną we wprowadzeniu ilustrację.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Praca z multimedium – linia chronologiczna. Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi losowy element z osi czasu (np. zgodnie z numerami z dziennika; trudniejsze elementy można przydzielić parze uczniów).
2. Zapoznanie się z elementami osi czasu na smartfonach; wyjaśnienie uczniowskich wątpliwości.
3. Po upływie czasu wyznaczonego na przygotowanie się nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej kolejne pozycje osi czasu, a poszczególni uczniowie przedstawiają własnymi słowami zaprezentowane wydarzenia/postaci/dokumenty. Wypowiedzi uczniów układają się w spójną historię o europejskiej integracji gospodarczej.
4. Analiza schematu przedstawiającego etapy integracji gospodarczej według Béli Balassy, a następnie w parach rozwiązanie ćwiczenia 2. Wspólne omówienie odpowiedzi. Dodatkowo nauczyciel może poprosić uczniów, aby przywołali odpowiedni wpis z osi czasu, będący realizacją założeń danego etapu integracji gospodarczej w praktyce integracji europejskiej.
5. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8, a następnie porównują rozwiązania w parach. Po upływie czasu wyznaczonego na realizację zadania pary, w których wystąpiły rozbieżności w rozwiązaniach, przedstawiają swoje propozycje na forum klasy. Wszyscy uczniowie dyskutują na temat poprawności rozwiązań.
Faza podsumowująca
1. W celu podsumowania treści analizowanych podczas zajęć uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
2. Uczniowie są pytani o to, które wydarzenia w historii ekonomicznej integracji europejskiej wydały im się najważniejsze i dlaczego.
Praca domowa:
Napisz rozprawkę pt. „Europejska integracja gospodarcza – sukces czy porażka?”. Pamiętaj o wielostronnym ujęciu zagadnienia.
Materiały pomocnicze:
A. Budnikowski, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linia chronologiczna może być wykorzystana do lekcji powtórkowej. Przed zajęciami uczniowie zapoznają się z jej treści i układają pytania do quizu sprawdzającego.