Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Określanie liczby rozwiązań układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi, korzystając z metody wyznacznikowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IV. Układy równań. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przekształca układ równań tak, aby otrzymać układ równoważny

  • oblicza wartości wyznaczników stopnia drugiego

  • rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewidomymi metodą wyznacznikową

  • rozpoznaje układy równań oznaczone, nieoznaczone i sprzeczne oraz ich interpretację geometryczną

  • określa liczbę rozwiązań układu równań w zależności od danego parametru

  • tworzy i wykorzystuje algorytmy rozwiązywania układów równań liniowych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza  przypadku

  • konkurs zadaniowy

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają informacje dotyczące układów równań i ich rodzajów w zależności od liczby rozwiązań.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i „Schemat interaktywny”.

  2. Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.

  3. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają schemat interaktywny i konsultują wykonanie umieszczonego pod nim polecenia.

  4. Uczniowie pracują indywidualnie metodą konkursu zadaniowego. Rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Osoby, które rozwiążą zadania bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Schemat interaktywny może być wykorzystany przez uczniów do powtórzenia wiadomości z lekcji oraz utrwalenia jednej z metod określania liczby rozwiązań układu równań liniowych. Można wykorzystać go, rozwiązując zadania tekstowe na układy równań.