Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Søren Kierkegaard: postać filozofa, problemy i wyzwania

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
1) wymienia ważniejsze cechy, odmiany i przedstawicieli (w tym prekursorów) egzystencjalizmu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz zarys poglądów filozoficznych Sørena Kierkegaarda.

  • Na przykładzie fragmentu tekstu Kierkegaarda Melancholia wyjaśnisz, czym jest melanchola.

  • Zastanowisz się, jak można przezwyciężyć stan melancholii.

  • Prześledzisz wpływ osobistych doświadczeń Kierkegaarda na jego myśl filozoficzną.

  • Przeanalizujesz rolę Kierkegaarda w wyznaczeniu pola zainteresowań współczesnej filozofii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • umie pisać tekst (esej) filozoficzny, w którym – korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu logiki i historii filozofii – identyfikuje się i rozpatruje określone poglądy filozoficzne;

  • podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;

  • umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • drama;

  • film.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z filmem edukacyjnym Wpływ biografii na filozofię Sørena Kierkegaarda i przygotowali odpowiedź do polecenia nr 1:
    Wysłuchaj opowieści prof. Hartmana o życiu Kierkegaarda. Wynotuj najważniejsze wątki z jego biografii. Zastanów się, jak one wpłynęły na jego postawę filozoficzną.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Prosi wybranego ucznia o przeczytanie pytania znajdującego się we wprowadzeniu do e‑materiału: Czy filozofia pozwala mówić o rozpaczy pojedynczego człowieka? Rozpoczęcie dyskusji na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu. Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.

Faza realizacyjna:

  1. Drama. Nauczyciel prosi klasę, aby podzieliła się na czteroosobowe zespoły. Informuje uczniów, że będą pracować metodą dramy i wyjaśnia jej zasady:
    a. Przedstawia temat: Wywiady arcymistrzowskie. Søren Kierkegaard – moje życie, moja filozofia. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie krótkiego reportażu lub fragmentu programu informacyjnego.
    b. Przedstawia technikę dramy: Wyjaśnia, że uczniowie wcielą się w różne role. Członkowie każdego zespołu zdecydują, jaką chcą przyjąć rolę (np. dziennikarza‑komentatora w studiu telewizyjnym, dziennikarza przeprowadzającego wywiad, osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad) – może ich być dwoje.
    c. Nauczyciel przekazuje instrukcje dotyczące sposobu wykonania zadań – każda z osób odgrywających rolę ma określone zadania (np. komentator w studiu odpowiada za rzetelną i merytoryczną informację, dziennikarz przeprowadzający wywiad za przygotowanie interesujących pytań, osoba, z którą przeprowadzany jest wywiad, w jak największym stopniu powinna wczuć się w swoją rolę itp),
    d. Następnie każda grupa odgrywa swoją scenkę na forum klasy.
    Nauczyciel informuje, ile czasu grupy mają na przygotowanie dramy i jak długo mogą trwać scenki. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają przygotowane przez grupy prezentacje. Po zakończeniu prezentacji uczniowie dzielą się wrażeniami, dyskutują, oceniają kolegów. Nauczyciel również podsumowuje występy uczniów.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film”, a następnie odczytuje polecenia:
    Scharakteryzuj krótko stan, w jakim znajduje się autor poniższych słów. Odnosząc się do poglądów Kierkegaarda, wyjaśnij, jaka jest przyczyna tego stanu.
    Co powinien uczynić autor powyższych słów, żeby przezwyciężyć dręczącą go melancholię? Podaj własną radę, ale opierającą się na założeniach Kierkegaarda.
    Czy melancholia jest czymś dobrym czy złym? Podaj własne argumenty na rzecz obu tych tez, nawiązując do poglądów Kierkegaarda.
    Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. Jeżeli jest to konieczne, nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.

  3. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do ćwiczeń nr 2 i 3. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wspólnie przygotowują odpowiedź do ćwiczenia nr 1: W filmie edukacyjnym pada stwierdzenie, że nie powinno się doszukiwać w myśli autora podstaw koncepcji teoretycznych. Zastanów się, co może być skutkiem takich poszukiwań. Jak do kwestii doszukiwania się kontekstów biograficznych, przeżyć w twórczości danego myśliciela podchodzili egzystencjaliści?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Na podstawie informacji zawartych w filmie i własnego doświadczenia, napisz esej na temat: Rola filozofów religii w procesie pojednania religijnego. Jak namysł nad wpojonymi wartościami i ich krytyka może prowadzić do wzajemnego zrozumienia?

Materiały pomocnicze:

  • Kierkegaard S., Pojęcie lęku, tłum. A. Szwed, Kęty 2000.

  • Kierkegaard S., Albo‑albo, tłum. A. Buchner, J. Iwaszkiewicz, K. Toepliz, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.