Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Huragan Katrina
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa I/IV
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Zakres podstawowy
I. Wiedza geograficzna.
1) Poznawanie terminologii geograficznej.
3) Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
5) Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3) Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
4) Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
2) Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
5) Rozumienie potrzeby racjonalnego gospodarowania w środowisku geograficznym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, ochrony elementów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz konieczności rekultywacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych.
Zakres rozszerzony
I. Wiedza geograficzna.
1) Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2) Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2) Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
4) Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda‑człowiek‑gospodarka.
III. Kształtowanie postaw.
1) Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
3) Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
3) wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi.
Zakres rozszerzony
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
1) wyjaśnia powstawanie geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych (tropikalne cyklony, trąby powietrzne, pustynnienie, zmiany klimatu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia sposób powstawania cyklonów tropikalnych na przykładzie huraganu Katrina,
określa skutki huraganu dla środowiska przyrodniczego i człowieka,
przedstawia przykładowe działania ograniczające skutki huraganów i wywołanych przez nie powodzi,
ocenia zmiany wprowadzone w Nowym Orleanie po przejściu huraganu Katrina.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Allaby M., Pogoda. Zjawiska atmosferyczne na Ziemi, tłum. B. Kicińska, Wydawnictwo G+J RBA, Warszawa 2002.
Buckley B., Hopkins E.J., Whitaker R., Pogoda, tłum. O. Matys, Carta Blanca, Warszawa 2007.
Meteorologia i klimatologia, Kożuchowski K. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez omówienie uwarunkowań przyrodniczych sprzyjających powstawaniu cyklonów tropikalnych – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grafiką interaktywną oraz symulacją interaktywną z e‑materiału, wykonanie poleceń do grafiki i symulacji oraz przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej z e‑materiału dotyczącej huraganu Katrina. Nauczyciel omawia kolejne etapy w interakcji z uczniami. Uczniowie sporządzają notatki (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela lub tworzą szkic myślowy, pozwalający usystematyzować informacje i zrealizować polecenia do grafiki).
Karta pracy/mapa myśli może uwzględniać następujące bloki:
czynniki decydujące o powstaniu huraganu Katrina,
trasę przemieszczania huraganu,
zmiany prędkości wiatru,
skutki dla środowiska przyrodniczego i człowieka.
Pytania kontrolne nauczyciela po zakończeniu prezentacji grafiki. Nauczyciel sprawdza poprawność przyswojonych przez uczniów informacji służących wykonaniu poleceń do grafiki interaktywnej; nauczyciel kontroluje poprawność odpowiedzi, wprowadza uzupełnienia.
Prezentacja symulacji interaktywnej przedstawiającej chronologię wydarzeń na obszarze Nowego Orleanu.
Kilkuminutowa dyskusja (burza mózgów) z udziałem wszystkich uczniów służąca odpowiedzi na pytanie: „Czy katastrofy spowodowanej huraganem Katrina można było uniknąć?”; uczniowie tworzą giełdę pomysłów, nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.
Sporządzenie w zeszycie przedmiotowym notatki zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznaj się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Zredaguj pracę pisemną na temat: Jakie działania zapobiegawcze powinny być podejmowane w regionach zagrożonych cyklonami tropikalnymi?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarte w e‑materiale grafika interaktywna i symulacja interaktywna mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia. Będą przydatne także podczas innych lekcji dotyczących różnych globalnych zagrożeń środowiska (zakres rozszerzony: XVIII. 4, XVIII. 6, XVIII. 7). Znajdą także zastosowanie podczas lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego atmosfery (zakres podstawowy: III; zakres rozszerzony: III).