Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Językowy obraz świata: o miłości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa epokę oraz środowisko społeczne, w których zrodziła się europejska koncepcja miłości,
opisuje atrybuty miłości,
wyjaśnia, na czym polegają siła niszcząca i siła ocalająca miłości,
zastanowia się nad wielkim paradoksem miłości, stanowiącym jej tragiczną istotę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Językowy obraz świata: o miłości”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem prozy w e‑materiale: Podwójny płomień. Miłość i erotyzm Octavio Poza. Nauczyciel poleca również wykonanie ćw. 1 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zapowiada, że lekcja rozpocznie się od wspólnego obejrzenia krótkiego filmu animowanego pt. Invention of love (patrz materiały dodatkowe). Nauczyciel prosi, by uczniowie podczas emisji filmu zastanowili się nad następującymi kwestiami: 1) jakie środki wykorzystali twórcy filmu, by mówić o miłości bez słów? 2) jakie znaczenie mają dźwięk, muzyka, kolorystyka? 3) jakie atrybuty miłości zostały wykorzystane w filmie? 4) jakie jest przesłanie filmu?
Uczniowie dyskutują swobodnie, wymieniając się swoimi wrażeniami po obejrzeniu animacji. Każdy z nich notuje swoją propozycję interpretacji przesłania filmu.
Nauczyciel informuje, że praca podczas lekcji będzie skupiona wokół motywu miłości w literaturze i innych sztukach. Uczniowie przeanalizują także sposoby mówienia o miłości.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla wykład ekspertki zamieszczony w sekcji multimedium. Prosi, by uczniowie notowali podczas niego informacje związane z ocalającą lub niszczącą siłą literackiej miłości.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 towarzyszące wykładowi ekspertki. Następnie wybrane osoby przedstawiają propozycje swoich odpowiedzi.
W ostatniej części tej fazy lekcji uczniowie pracują indywidualnie. Wykonują ćw. 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel może ocenić ich pracę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przypomina, że podczas lekcji ustalono, że o miłości można mówić na wiele sposobów, również bez użycia słów. Z lekcji wynika też, że miłość, czy to tragiczna, czy szczęśliwa, jest ważnym (a może najważniejszym) motywem literackim. Prowadzący stawia tezę: miłość tragiczna jest chętniej i częściej wykorzystywanym motywem literackim niż miłość spełniona. Prosi uczniów, by odnieśli się do tego twierdzenia.
Praca domowa:
Odwołując się do wybranych tekstów literackich i pozaliterackich tekstów kultury, napisz esej, w którym wyjaśnisz, na czym polega tragiczna istota miłości.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Andrey Shushkov, Invention of love, 2010, film animowany dostępny w internecie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.