Autor: Monika Dudek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Nierówność wymierna, której licznik jest wielomianem stopnia drugiego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx-1+1x+12xx-1x+1.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje nierówności wymierne kilkoma sposobami;

  • wykorzystuje nierówności wymierne w dowodzeniu;

  • rozwiązuje zadania zadania z kodowaną odpowiedzią.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie przed lekcją zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”  i przypominają sobie postać iloczynową wielomianu, wzory skróconego mnożenia oraz wyznaczanie dziedziny ułamka algebraicznego.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Nierówność wymierna, której licznik jest wielomianem stopnia drugiego”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia materiał przedstawiony w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe lub 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach wykonują polecenie nr 2 oraz 3.

  3. Nauczyciel sprawdza poprawność zadań. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.

  4. Następnie uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7,8,9 w sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.

  5. Uczniowie realizują indywidualnie kolejne ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Nierówność wymierna, której licznik jest wielomianem stopnia drugiego” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).

  • Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i uzupełnia informacje.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują pozostałe zadania z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać na lekcji jako powtórzenie do matury z matematyki na poziomie rozszerzonym.