Dla nauczyciela
Autor: Monika Dudek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówność wymierna, której licznik jest wielomianem stopnia drugiego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówności wymierne kilkoma sposobami;
wykorzystuje nierówności wymierne w dowodzeniu;
rozwiązuje zadania zadania z kodowaną odpowiedzią.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
burza mózgów;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i przypominają sobie postać iloczynową wielomianu, wzory skróconego mnożenia oraz wyznaczanie dziedziny ułamka algebraicznego.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Nierówność wymierna, której licznik jest wielomianem stopnia drugiego”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia materiał przedstawiony w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe lub 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach wykonują polecenie nr 2 oraz 3.
Nauczyciel sprawdza poprawność zadań. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.
Następnie uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7,8,9 w sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Uczniowie realizują indywidualnie kolejne ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Nierówność wymierna, której licznik jest wielomianem stopnia drugiego” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Nierówności wielomianoweNierówności wielomianowe
Wskazówki metodyczne:
Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać na lekcji jako powtórzenie do matury z matematyki na poziomie rozszerzonym.