Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Siatki graniastosłupów – zastosowanie do obliczania długości odcinków, objętości i pola powierzchni

Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X.  Stereometria. Poziom podstawowy. Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;

6) oblicza objętości i  pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje siatkę graniastosłupa,

  • nazywa graniastosłup, którego siatkę narysowano,

  • oblicza długości odcinków, miary kątów, pole powierzchni, objętość graniastosłupa o danej siatce,

  • wskazuje siatkę graniastosłupa o danych własnościach,

  • analizuje własności graniastosłupa o danej siatce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody pracy:

  • burza mózgów,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach,

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • siatki graniastosłupów.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prezentuje siatki różnych brył (interaktywne lub modele siatek) i prosi uczniów o wskazanie siatek graniastosłupów.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów wskazują najważniejsze cechy siatek graniastosłupów.

  3. Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe oraz kryteria sukcesu w oparciu o Wprowadzenie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom aplet.

  2. Uczniowie w parach rozwiązują Polecenia z sekcji Aplet.

  3. Nauczyciel omawia przykłady z sekcji Przeczytaj – pokazuje związek siatki graniastosłupa z polem powierzchni i objętością

  4. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 1, 2, 4, 5 sekcji Sprawdź się.

  5. Uczniowie wymieniają się zeszytami i dokonują oceny koleżeńskiej rozwiązanych zadań, w razie trudności omawiają je z nauczycielem metodą dyskusji.

  6. Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 3 z sekcji Sprawdź się i odpowiadają na pytanie kluczowe.

  2. Nauczyciel kolejno odczytuje kryteria sukcesu, a uczniowie dokonują ewaluacji metodą świateł drogowych.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczenia 6 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Aplet może być wykorzystany jako pomoc w powtórzeniu materiału.