Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Analiza języka futurystów

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
4) rozumie rolę szyku wyrazów w zdaniu oraz określa rolę jego przekształceń w budowaniu znaczenia wypowiedzi.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
6) odróżnia zamierzoną innowację językową od błędu językowego; określa funkcje innowacji językowej w tekście;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
3) rozumie stylistyczną funkcję zamierzonego błędu ortograficznego w tekście artystycznym.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
3) rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje;
4) rozróżnia grupę literacką i pokolenie literackie; rozpoznaje założenia programowe w utworach literackich różnych epok;
8) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego: aliterację, paronomazję, kontaminację, metonimię, synekdochę, synestezję, odmiany inwersji, gradację; określa ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje język wierszy polskich futurystów,

  • charakteryzuje środki artystycznego wyrazu typowe dla poetyki polskich futurystów,

  • bierze udział w dyskusji na temat negacji tradycji artystycznej, formułując argumenty.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Prowadzący rozdaje uczniom wydrukowany tekst wiersza Stanisława Młodożeńca XX wiek. Następnie wskazana lub chętna osoba odczytuje utwór:

    XX wiek
    zawiośniało - latopędzi przez jesienność białośnieże
    - KINEMATOGRAF KINEMATOGRAF KINEMATOGRAF...
    słowikując szeptolesia falorycznie caruzieją
    - GRAMOPATHEFON GRAMOPATHEFON GRAMOPATHEFON...
    iokohama - kimonooka cię kochają z europy
    - RADIOTELEGRAM RADIOTELEGRAM RADIOTELEGRAM...
    espaniolę z ledisami parlowacąc sarmaceniem
    - ESPERANTISTO ESPERANTISTO ESPERANTISTO...

    odwarszawiam komentuję odsłoneczniam
    - AEROPLAN AEROPLAN...
    zjednoliterzam paplomanię
    - STENOGRAFIA...

    Nauczyciel pyta, czy uczniowie rozumieją tekst. Jeśli nie, podpowiada, że kluczem do jego odczytania są słowa zapisane kapitalikami. Prosi, by uczniowie przeczytali tekst jeszcze raz, a następnie zaproponowali swoje tezy interpretacyjne.
    Uczniowie wypowiadają się swobodnie, a nauczyciel moderuje ich dyskusję, udzielając w razie potrzeby wskazówek. Zwraca uwagę na warstwę językową utworu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca, by uczniowie, na podstawie informacji z bloku tekstowego, przedstawili postulaty futurystów związane z językiem poetyckim. Uczniowie notują najważniejsze kwestie w zeszytach, np. w formie mapy myśli.

  2. Następnie prowadzący wyświetla wykład eksperta zamieszczony w bloku tekstowym. Poleca, by uczniowie, pracując w parach, wykonali polecenia 1 i 2 z tej sekcji.

  3. Nauczyciel wybiera z sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia do samodzielnego wykonania przez uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel odczytuje treść ćw. 8: Zastanów się, czy możliwy jest całkowity bunt przeciwko sztuce i absolutne zanegowanie tradycji artystycznej. Uzasadnij swoją opinię, posługując się trzema argumentami.
    Prosi, by uczniowie zastanowili się nad argumentami, a następnie przeprowadza dyskusję na ten temat.

Praca domowa:

  1. Porównaj język utworów Miasto Brunona Jasieńskiego oraz Chrystus miasta Juliana Tuwima. Znajdź przynajmniej pięć różnych płaszczyzn porównawczych.

Materiały pomocnicze:

  • Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, wybór H. Zaworska, Kraków 1978.

  • Artur Hutnikiewicz, Od czystej formy do literatury faktu – główne teorie i programy literackie XX stulecia, Warszawa 1995.